آیین سنتی تیرگان در زلف آباد فراهان برگزار شد

پایگاه خبری تفرش:

میراث فرهنگی

 جشن آیینی و معنوی تیرگان و مراسم شگرگزاری برداشت گندم و آب پاشان در نخستین روز تیرماه با حضور جمع کثیری از مردم ، مسئولان اجرایی و نخبگان فرهنگی و هنری استان مرکزی در جوار امامزاده احمد بن علی (ع) زلف آباد فراهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از فراهان، سید محمد حسینی در این مراسم با اشاره به آیین سنتی تیرگان اظهار کرد: این جشن به شکرانه برداشت گندم انجام می‌شود و ریشه در باورهای مردم منطقه دارد که تا به امروز نیز حیات داشته است.

وی افزود: نام دیگر جشن تیرگان، جشن گندم است که در طول حیات خود گرچه با تغییرات حرکت کرده اما از بین نرفته است و در این روز مردم از تمام منطقه فراهان و شهرهای اطراف مانند آشتیان، تفرش، اراک، در این محل اجتماع کرده و برای خیر و برکت محصولات کشاورزی خود دعا و نیایش می ‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: جشن تیرگان از زمان‌های ایران باستان در روز سیزدهم تیر برگزار می ‌شد ولی تاریخ برگزاری این جشن به دلیل اینکه روز آغاز فصل تابستان، فصلی پرکار برای کشاورزان و بلندترین روز سال است و همچنین شروع برداشت گندم به عنوان مهم‌ ترین محصول کشاورزان این منطقه است، به یکم تیر ماه تغییر یافته است.

وی با اشاره به برگزاری جشن تیرگان گفت: ما با برگزاری این گونه مراسم سعی می‌کنیم با شناساندن و زنده نگه داشتن میراث تاریخی‌مان و نیز احیای پیام این مراسم موجبات خوشحالی مردم را فراهم کنیم.

حسینی افزود: بازارچه‌ها جنب و جوش خوبی را به وجود آورده و نیز سبب رونق کسب و کار شده است.

وی تصریح کرد: سعی ما بر این است که سال آینده فضای مناسب‌تری جهت استقرار بازارچه‌ها و نیز محل برگزاری جشن به وجود آوریم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به تمدن کهن ایران گفت: ایران یکی از پر جشن‌ترین کشورها بوده است و برای هر اتفاقی جشن خاصی در تقویم کهن ما ثبت شده که باید در حفظ این آیین‌ها تلاش فراوان صورت گیرد.

وی افزود: تکمیل مستندات و مطالعات آیینی و مردم شناسی جشن تیرگان می تواند این جشن فاخر ایرانی را برای طرح و پیگیری مراحل ثبت جهانی آماده کند.

حسینی با اشاره به دیگر برنامه های اجرایی در این جشن تصریح کرد: برگزاری آیین فال کوزه، تفأل به حافظ، نواهای اصیل موسیقایی آیینی ومذهبی، اجرای قطعاتی از تعزیه وشاهنامه توسط پیشکسوتان این هنر، نمایش رسم شکرگذاری گندم و آب پاشان از برنامه های جانبی این جشن بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با اشاره به تجلیل های انجام شده در این مراسم گفت: در این مراسم از محمد میرشکرایی پژوهشگرمردم شناسی، اسدالله علی‌آبادی پدر شهید، کشاورز نمونه غلام‌رضا حلت‌آبادی و سه تن از اصناف فعال تقدیر و تشکر شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: جشن تیرگان فراهان به دلیل اصالت و غنای فرهنگی ناب آن در دیماه سال 89در فهرست آثار ملی کشور به عنوان میراث معنوی به ثبت رسید.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:جشن تیرگان,خبر تفرش, | 13:58 | نویسنده : میثم اله وردی |