دکتر صلاحی : حفظ آئین‌های سنتی تفرش ضامن بقای فرهنگ اصیل این منطقه است

پایگاه خبری تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس گفت: برگزاری جشنواره زمستانه آئین‌های سنتی بهترین راه معرفی فرهنگ اصیل شهرستان تفرش است.

خبرگزاری فارس: حفظ آئین‌های سنتی تفرش ضامن بقای فرهنگ اصیل این منطقه است

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری فارس ، عباس صلاحی بعد از ظهر امروز در آئین سومین جشنواره زمستانه آئین‌های سنتی شهرستان تفرش اظهار داشت: برگزاری این آئین‌ها در حفظ سنت‌های گذشتگان و معرفی آن به نسل آینده موثر است.

وی تصریح کرد: فرهنگ هر قوم و ملت نشانه اصالت و موجودیت آن ملت است که باید برای جوانان و نسل جدید نمایان شود تا درصدد حفظ فرهنگ و سنت خود باشند و به خیال نداشتن فرهنگ اصیل به دنبال فرهنگ دیگر کشورها نروند.

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آداب و رسوم نشان دهنده فرهنگ یک قوم یا ملت است بیان داشت: این جشنواره با هدف احیا آئین‌های سنتی مردم روستاهای تفرش و رویکرد روستایی برگزار شد.

صلاحی افزود: جشنواره آئین‌های سنتی شهرستان تفرش به منظور مقابله با سنت‌های غیر بومی وارداتی و آشنایی نسل حاضر و جوانان با فرهنگ غنی ایرانی برگزار شده و در این راستا، آئین‌های فراموش شده فصل سرما (زمستان) به وسیله هنر گروه‌های موسیقی و نمایش روستایی اجرا شد.

دبیر سومین جشنواره زمستانه آئین‌های سنتی شهرستان تفرش در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: راهیابی سه آئین سنتی به «به تخت نشستن داماد، نقل گویی در چوگور و  پرده خوانی» به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی سنتی تهران در سال جاری مجالی برای نگاهی کوتاه به این سه آئین روستاهای تفرش بود.

یوسف شاه‌حسینی افزود: آئین به تخت نشستن داماد از رسوم زیبای استان مرکزی است که در روز عروسی انجام می‌شود و این آئین در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی سنتی تهران موفق به کسب مقام اول در سطح کشور شد.

وی درباره جزئیات این آئین گفت: قبل از اینکه داماد به خانه عروس برای آوردنش برود، به حمام می‌رود و آئین به تخت نشستن داماد از زمانی آغاز می‌شود که داماد از حمام بیرون می‌آید.

دبیر سومین جشنواره زمستانه آئین‌های سنتی شهرستان تفرش ادامه داد: پس از بیرون آمدن داماد، وی را بر تختی می‌نشانند و پدر داماد لباس دامادی بر تن وی می‌کند و کلاه دامادی را بر سرش می‌گذارد .

شاه‌حسینی بیان داشت: در این مراسم داماد دو ساقدوش دارد که یکی مجرد و دیگری متاهل است و پدر داماد یک دستمال ابریشم نیز به آنها می‌دهد.

این کارشناس آئینی دور کردن چشم زخم را از دیگر بخش‌های این آئین خواند و توضیح داد: چرخاندن اسفند بر سر داماد و شکستن تخم مرغ در پشت پای داماد از آداب این بخش است.

شاه‌حسینی بیان کرد: این جشنواره با هدف ایجاد شور و نشاط و حفظ و احیا و معرفی آئین‌ها و آداب و رسوم روستاهای تفرش برگزار می‌شود.

دبیر سومین جشنواره زمستانه آئین‌های سنتی شهرستان تفرش افزود: در این جشنواره ده روستا از دهستان‌های بخش مرکزی تفرش با اجرای برنامه‌های مختلف شرکت داشتند.

اجرای موسیقی چگور نوازی، آوازهای سردشتی، نقالی، رقص هالای، آئین کوسه گلدی و آئین به تخت نشستن داماد از مهمترین برنامه‌های اجرا شده در این آئین بود.

همچنین یکی از کارشناسان موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برگزاری آئین‌های سنتی و احیا موسیقی سنتی باید یکی از دغدغه‌های مسئولین در بخش فرهنگ و هنر باشد.

داود صبا افزود: در عصر حاضر رواج بیش از حد موسیقی پاپ، موسیقی سنتی را از ذهن و دید مردم دور کرده و باید این مهم از اذهان دور نشود زیرا موسیقی‌های سنتی ریشه در فرهنگ اقوام داشته است.

اجرای آئین کوسه ناقلدی یا کوسه گردی از دیگر آئین‌های اجرا شده در این جشنواره بود.

همچنین در این مراسم بانوان نیکوکار کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی با پخش آش و شیرینی‌های محلی برای کمک به محرومین و نیازمندان فعال بودند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 22:3 | نویسنده : میثم اله وردی |