جشنواره حکیم نظامی در تفرش به کار خود پایان داد

پایگاه خبری تفرش:

نخستین جشنواره فرهنگی هنری حکیم نظامی تفرشی با هدف شناسایی هنرمندان گمنام تفرشی در شهرستان تفرش به کار خود پایان داد.

خبرگزاری فارس: جشنواره حکیم نظامی در تفرش به کار خود پایان داد

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از   خبرگزاری فارس از اراک، فرماندار تفرش صبح امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی هنری حکیم نظامی تفرشی مهمترین هدف برگزاری این جشنواره را شناسایی هنرمندان گمنام تفرشی عنوان کرد و گفت: برگزاری این جشنواره در کنار تشویق هنرمندان بومی به فعالیت‌های هنری سبب تشویق کودکان و نونهالان و هدایت به فعالیت‌های مفید فرهنگی و هنری می‌شود.

بهروز اردلان‌راد با تشکر از عوامل برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری حکیم نظامی تفرشی اظهار داشت: با ایجاد ظرفیت‌های مناسب در بخش فرهنگ و هنر می‌توان آینده هنرمندان در عرصه‌های مختلف را تضمین کرد تا هنر به عنوان زمینه فعالیتی مثبت در جامعه نهادینه شود.

وی تصریح کرد: هنر تلاشی است برای آراستن آنچه به نظر انسان می‌آید و یک اثر با تلاش بی‌وقفه هنرمند خلق می‌شود.

فرماندار تفرش با بیان اینکه وظیفه هنرمند زیبا نشان دادن محیط اطراف است، بیان داشت: ذوق، استعداد و هوش خدادادی مهمترین ملزومات برای خلق یک اثر توسط هنرمند است.

اردلان‌راد خاطرنشان کرد: آرامش جامعه کنونی ناشی از هنرمندی شهیدان در جبهه‌های جنگ است که با ایثار خون خود آرامش را به مردم تقدیم کردند تا مردم و هنرمندان امروز بتوانند از ذوق هنری خود در خلق آثار بهره ببرند.

وی با اشاره به ایام مبارک دهه فجر بیان کرد: دهه مبارک فجر یکی از مهمترین رویدادهای کشور ایران اسلامی است و این دهه هنرمندی ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشد.

فرماندار تفرش ادامه داد: این روزها به خاطر رشادت‌ها و فداکاری‌های فرزندان ایران دهه عزت و کرامت ایران نام نهاده شد و تا همیشه نام ایام‌الله با نام دهه فجر جاودان خواهد ماند.

وی با تاکید بر زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا در همه روزهای سال افزود: وجود شهدا برکت این نظام است و باید در طول سال نام این شهدا در تمامی محافل بیان شود و فقط منوط به ایام خاصی نباشد.

اردلان‌راد تصریح کرد:خانواده شهدا بعد از فرزندانشان مهمترین برکات و نعمات در جامعه هستند که دلجویی و دیدار از آنها وظیفه یکایک مردم مسلمان ایران است.

معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این آئین گفت: شهرستان تفرش یکی از شهرستان‌های هنرمند پرور و عالم پرور استان مرکزی است و وجود هنرمندان در هر شهرستان زمینه رشد فرهنگی آن شهر را بیشتر فراهم می‌کند.

مهدی قاسمی این جشنواره را خوب ارزیابی کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌هایی مانند این تاثیر مثبتی در شناسایی هنرمندان گمنام داشته و موجب تقویت زیرساخت‌های هنری این شهرستان می‌شود.

وی توجه بیشتر مسئولین به فرهنگ و هنر و هنرمندان را خواستار شد و اظهار داشت: برگزاری دوره‌‌ای آموزش‌های مختلف به منظور تقویت هنر هنرمندان زمینه‌های رشد فرهنگ و هنر را در جامعه فراهم می‌کند.

دبیر نخستین جشنواره حکیم نظامی تفرشی در این آئین با اشاره به اینکه این جشنواره به مدت هشت روز در تفرش برگزار شد، گفت: 341 اثر از 97 هنرمند تفرشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آثار 45 اثر حائز رتبه‌های اول تا سوم در رشته‌های مختلف شد.

رضا تفرشی با بیان اینکه بیشترین آثار رسیده در رشته عکاسی و طراحی و نقاشی بوده است، افزود: 78 اثر در بخش عکاسی و 72 اثر در رشته طراحی و نقاشی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در رشته نگارگری 10 اثر، در خوشنویسی دو اثر، در تذهیب دو اثر، در رشته گرافیک 18 آرم، 12 پوستر، 9 طرح جلد و سه کارت ارسال شده بود.

دبیر نخستین جشنواره حکیم نظامی تفرشی اظهار داشت: در بخش مجسمه‌سازی یک اثر، در موسیقی 29 اثر، در تعزیه 11 اثر، در شعر و داستان 23 اثر و در صنایع‌دستی 12 اثر قلم‌زنی، شش اثر معرق کاشی، هشت اثر میناکاری، چهار اثر حکاکی روی چرم و یک اثر سفال برجسته، یک گلیم برجسته و یک قالیچه برای رقابت به دبیرخانه ارسال شده بود.

ابومحمد الیاس بن زکی بن موید حکیم گنجوی شاعر نامدار ایران زمین به روایتی در سال 535 در روستای «تاد» تفرش متولد شده و عده‌ای نیز بر این باورند که وی زاده شهر گنجه از آران بالای رود ارس است. 

وی از بزرگترین شاعران ایران زمین است که به گفته پارسی‌شناسان بعد از فردوسی قرار دارد.

مخزن الاسرار، منظومه لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه از دیگر شاهکار‌های این شاعر بزرگ است.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 11:9 | نویسنده : میثم اله وردی |