آیین رونمایی از سند سجلی استاد عباس منظوری در تفرش برگزار شد

پایگاه خبری تفرش:

آیین رونمایی از سند سجلی مرحوم استاد عباس منظوری ادیب وخوشنویس برجسته تفرش و استان مرکزی شامگاه پنج شنبه همزمان با دهمین سالگرد درگذشت وی در تفرش برگزار شد.

 

به گزارش  پایگاه خبری تفرش  فرماندار شهرستان تفرش در آیین گفت:جایگاه خوشنویسی ایران اسلامی، همیشه در بلندترین مراتب بوده و اسلام برای این هنر جایگاهی مهم و ارزشمند قائل است.

ˈبهروز اردلان رادˈ با بیان اینکه خوشنویسان انسانهای والایی با اعتقادات و معرفت های دینی هستند افزود: استاد منظوری علاوه بر هنر خوشنویسی از فضل و کمال هم سرشار بود، به طوری که در اولین برخورد ذوق ادبی و عرفانش نمودار می شد .

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت هنرمندان در عرصه های مختلف فرصتی مناسب برای احترام به مقام شامخ آنان و معرفی آنان به عنوان الگو به نسل جوان است.

در این مراسم که به همت انجمن خوشنویسی و با همکاری نمایندگی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی تفرش برگزار شد فرماندار،مسوولین محلی و شاگردان استاد منظوری با حضور بر مزار وی، یاد و خاطره اش را گرامی داشتند.

استاد عباس منظوری حقیقی فرزند استاد علی در سال 1299 هجری شمسی در تفرش متولد شد ولی در هنگام شیر خوارگی در آغوش مادر مهربان خود، همراه با پدر ارجمند به تهران رفت و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در این شهر به پایان رساند و در همین شهر هم سر و سامانی یافت .

وی بنا به توصیه پدرش به استخدام اداره امور قانونگذاری مجلس شورا درآمد و پس از فوت پدر(1329) جانشین او شد.

آن مرحوم بیش از سی کتاب و رساله و حتی کتب درسی مربوط به کشور افغانستان را کتابت کرده است .

استاد منظوری از همان زمان تحصیل، نزد پدر هنرمندش تعلیمات و قواعد اولیهٔ خط و خوشنویسی را آموخت و پس از کسب مقدمات هنر خوشنویسی، مراحل تکمیلی این هنر را تا کسب درجه ممتاز در هنر خوشنویسی ادامه داد و بعد از وفات پدر، برای تکمیل هنر خود مدت ها در محضر استادان علی اکبر کاوه، سیدحسن میرخانی ود محمد تقی حاتمی مشق کرد.

وی در خوشنویسی از استادان خود پیشی گرفت و به مشق خط از روی خطوط عمادالکتاب و میرزای کلهر پرداخت و پس از آن به صورت تخصصی در زمینه خط نستعلیق و خط شکسته به خوشنویسی پرداخت و در این خطوط، مهارتی کم نظیر یافت.

وی علاوه بر هنر خوشنویسی، در ادبیات، تاریخ، فن بیان و تفسیر قرآن نیز تبحر و تسلط داشت و با استفاده از این توانائی ها توانست تصحیح و کتابت و انتشار بیش از سی جلد از آثار بزرگان شعر و عرفان را به انجام برساند.

کتابت کلام الله مجید نیز افتخاری مخصوص و ویژه برای این هنرمند و ادیب استان مرکزی محسوب می شود.

ا ین خوشنویس عارف و ادیب عاشق سرانجام در روز دوشنبه هشتم دی ماه 1382 هجری شمسی جان را به جان آفرین تسلیم کرد و در تفرش به خاک سپرده شد

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 20:24 | نویسنده : میثم اله وردی |