خادمان و پیشکسوتان تعزیه استان مرکزی در تفرش تجلیل ‌شدند

پایگاه خبری تفرش:

آئین نکوداشت خادمان و پیشکسوتان تعزیه استان مرکزی با حضور مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری کشور و نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در شهرستان تفرش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بعد از ظهر امروز در آئین تجلیل از خادمان، پیشکسوتان،‌ پژوهشگران و فرهیختگان مانوس با تعزیه که طی دو سال اخیر موفق به کسب مقام کشوری شده‌اند، گفت: تفرش از قدیم‌الایام به عنوان مهد تعزیه در استان مرکزی و حتی ایران شناخته شده است.

محسن رحمتی افزود: آمار بیشترین ثبت میراث تاریخی، طبیعی و فرهنگی در استان مرکزی به این شهرستان اختصاص دارد و این مهم نشانه قدمت و تاریخچه تفرش و نشان از اهمیت این سرزمین از بعد فرهنگی و تاریخی دارد.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی در سه بخش تاریخی، معنوی و طبیعی آثار را به ثبت می‌رساند و در راستای حفظ و نگهداری آن تلاش می‌کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه رتبه شهرستان تفرش از نظر تاریخی حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: در بین شهرستان‌های استان مرکزی و از یک هزار و 800 اثر ثبت شده در آثار ملی کشور 15 اثر به این شهرستان اختصاص دارد.

رحمتی با اشاره به ثبت آثار تاریخی و مذهبی تفرش ادامه داد: مهمترین آثار مذهبی در تفرش تکایا هستند که با هنر تعزیه ارتباط دارند و 5 اثر طبیعی در استان مرکزی نیز به ثبت رسیده که هر 5 اثر متعلق به تفرش است و شامل درختان کهنسال این شهرستان می‌باشد که در کنار مکان‌های مذهبی همانند تکیه و امامزاده قرار دارند.

وی یادآور شد: در میان 156 اثر معنوی ثبت شده در کشور 5 اثر به نام تفرش ثبت شده و این آثار از نظر بعد فرهنگی، تاریخی و مذهبی تفرش را رونق می‌بخشند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: هنر تعزیه تفرش به شماره ثبت 13، مراسم علم برانی به شماره ثبت 693، مراسم نخل گردانی به شماره ثبت 692، مراسم علم گردانی روستای عزالدین تفرش به شماره ثبت 1024 و مراسم نخل بندان محله طرخوران به شماره ثبت 1025 آئین‌هایی هستند که در فهرست آثار معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسیده‌اند و امروز از این آئین‌ها رونمایی می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: مردم شهرستان تفرش از نخستین مردمانی هستند که علم تشیع را در شهر خود ترویج کردند و وجود امامزادگان و خانواده‌های مذهبی در این شهرستان نشانه صحت این سخن است.

عباس صلاحی افزود: استفاده از هنر تعزیه در عرض ارادت به ائمه و معصومین علیهم‌السلام از مهمترین اقداماتی بوده که قریب به چهارصد سال پیش در ایران انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: آئین‌های نهفته در تعزیه سبب روشنگری معرفت شده و مردم با حضور در مجالس عزاداری همچون تعزیه کاخ آخرت خود را آباد می‌کنند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عزاداران امام حسین(ع) برای حرکت به سوی معرفت و انسانیت برای عبور از دریای متلاطم به کشتی احتیاجی ندارند و اشک چشم عاشقان اهل بیت (ع) وسیله عبور آنان از امواج است.

صلاحی با بیان اینکه استان مرکزی به عنوان مهد تعزیه در ایران از جایگاه خاصی برخوردار است یادآور شد: دومین تکیه ایران بعد از تکیه دولت در شهرستان تفرش با عنوان تکیه زاغرم نشانگر اجرای تعزیه و قدمت این هنر اصیل در ایران دارد.

وی افزود: اجرای آئین‌های معنوی علم گردانی، نخل گردانی و علم بندان نشانه اهمیت تعزیه در تفرش و علاقه وافر مردم به این هنر چهارصد ساله است.

فرماندار تفرش نیز در این مراسم گفت: هنر تعزیه دارای ویژگی‌های خاص است و این هنر با هیچ هنری قابل مقایسه نیست و این هنر پیوند ناگسستنی با مقدس‌ترین مفهوم مذهبی تشیع است.

بهروز اردلان‌راد افزود: حرکت امام حسین(ع) به سمت صحرای کربلا و قیام ایشان موهبتی الهی بوده که تا عصر حاضر تاثیر مثبت در زندگی مردم داشته و هنر تعزیه سبب پیوند انسان با دین و رسیدن به کمال می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه به اعتقادات و تقویت صداقت از مهمترین نشانه‌های یک شبیه خوان است که سبب تقویت صفات روحی وی و افزایش معرفت بینندگان می‌شود.

فرماندار شهرستان تفرش اظهار داشت: اثر پذیری خطابه‌های یک مبلغ رابطه مستقیم با اعتقاد وی به سخنانش دارد و تقویت اعتقادات در مبلغان و ذاکرین از ملزومات نزدیک شدن به اهداف عاشورا است.

اردلان‌راد جامعه پسند بودن تعزیه را از ویژگی‌های تعزیه عنوان کرد و ادامه داد: تعزیه در گستره اقشار مختلف جامعه رسوخ کرده و کمتر کسی است که به این هنر علاقمند نباشد که به عنوان یک هنر استثنائی مذهبی می‌توان از تعزیه نام برد.

در این آئین از پنج اثر معنوی ثبت شده در آثار ملی کشور رونمایی و از 33 نفر از پیشکسوتان و خادمین تعزیه استان مرکزی با اهداء لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 17:49 | نویسنده : میثم اله وردی |