نماینده تفرش در مجلس:تعزیه میدانی وسیع برای تجلی ارادت به امام حسین(ع) است

پایگاه خبری تفرش:

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: هنر تعزیه، میدانی وسیع برای تجلی ارادت مردم به امام حسین(ع ) است.

 

به گزارش پایگاه خبری تفرش   ˈعباس صلاحیˈ روز پنج شنبه در آیین نکوداشت خادمان و پیشکسوتان تعزیه استان مرکزی در تفرش افزود:این هنر بستر معرفی ارزشهای دینی و اصالتها را نیز فراهم می نماید.

وی با بیان این که تفرش در زمینه هنر تعزیه از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است ادامه داد: مردم این شهرستان نخستین مردمانی بودند که علم تشیع را به حرکت درآورده و از تعزیه برای معرفی آیین های مذهبی و حماسه حسینی استفاده کردند.

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان اظهار کرد: تنها عامل سوق دادن مردم به تعزیه ایمان و عشق آنان به اهل بیت ( ع ) بوده است.

امام جمعه تفرش نیز در این مراسم گفت: رفع مظلومیت از خاندان عصمت و طهارت رسالت خطیر و بزرگ تعزیه خوانان ، مبلغین دین و تمامی عاشقان حسینی است.

حجت الاسلام ˈسید محمد مومنیˈ افزود: دشمنان با ایجاد شبهه و فتنه در صدد مخدوش کردن جایگاه اهل بیت(ع ) هستند که در این راستا بصیرت و هوشیاری مردم ضروری است.

وی با بیان این که حماسه 9 دی تجلی بصیرت مردم در برابر فتنه گری دشمنان بود ادامه داد: افزایش بصیرت مردم عامل خنثی کردن شبهات و فتنه های دشمن است که این امر باید در مجالس حسینی در اولویت قرار گیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این مراسم گفت:شهرستان تفرش در سه بخش میرات تاریخی،طبیعی و معنوی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.

ˈ محسن رحمتیˈ افزود: از 800 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ، 50 اثر متعلق به شهرستان تفرش است که مهترین این آثار مذهبی مربوط به تکایا و آیین تعزیه است.

وی ثبت پنج میراث طبیعی و به همین تعداد میراث معنوی این شهرستان در فهرست آثار ملی را از دیگر افتخارات و ظرفیتهای این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد.

استاد ادبیات نمایشی و پژوهشگر تعزیه نیز در این مراسم گفت: سامانه های نوشتاری، مدیریت، بازی، طراحی صحنه و معماری تعزیه از مهمترین سامانه های موجود در هنر تعزیه است.

دکتر ˈاحمد جولاییˈ با بیان این که در ایران تئاتر ملی تعریف نشده افزود: تعزیه تنها گونه نمایشی است که دارای تقویم اجرایی، معماری ویژه و متن مکتوب است.

مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری تهران نیز در این مراسم گفت: موسیقی تعزیه دارای مناسب نوازی است و خوانندگان تعزیه از تکنیک های نوازی خاصی در تعزیه استفاده می نمایند .

ˈپیروز ارجمندˈ با بیان اینکه توجه به فرهنگ مهمترین عامل مقابله با هجمه جنگ نرم دشمن است تصریح کرد: بودجه فرهنگ و هنر در مقابل سرمایه گذاری دشمن در جنگ نرم بسیار اندک است که توجه مسوولین به این امر ضروری است.

وی تصریح کرد: تنها حافظان میراث معنوی و فرهنگی مردم اند که با دلدادگی و ارادت خود مقدمات پابرجا ماندن این میراث را که تعزیه یکی از آنان است فراهم می نمایند.

تجلیل از 33 پیشکسوت و خادمان تعزیه استان مرکزی و رونمایی از ثبت ملی پنج میراث ناملموس معنوی از جمله ˈتعزیه تفرشˈ،مراسم علم بران تفرش، نخل گردانی تفرش، علم گردانی روستای عزالدین تفرش، و مراسم نخل بندان محله طرخوران تفرش از مهمترین برنامه های جانبی این مراسم بود.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 16:50 | نویسنده : میثم اله وردی |