مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران تعزیه استان مرکزی در تفرش

پایگاه خبری هدهد تفرش:

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری مراسم تجلیل از خادمان، پیشکسوتان،‌ پژوهشگران و فرهیختگان مانوس با تعزیه استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران تعزیه استان مرکزی در تفرش
گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------
 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از  خبرگزاری فارس از اراک، سید محسن رحمتی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مراسم پنجم دی ماه در شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم با حضور محققان و پژوهشگران برجسته تعزیه کشور و با موضوع تاثیر واقعه محرم بر جامعه اسلامی ایران و جهان برگزار می‌شود.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: در این مراسم همچنین از پنج اثر فرهنگی و معنوی ثبت شده تفرش رونمایی خواهد شد.

رحمتی رونمایی از گزارش ثبت جهانی تفرش و موسیقی تعزیه را از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه استان مرکزی یکی از قطب‌های مهم تعزیه کشور است، گفت: در این مراسم از خادمان، پیشکسوتان،‌ پژوهشگران و فرهیختگان مانوس با تعزیه که طی دو سال اخیر موفق به کسب مقام کشوری شده‌اند، تجلیل خواهد شد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه بیش از 20 گروه تعزیه خوان در شهرستان تفرش در این هنر فعالیت می‌کنند، بیان کرد: شهرستان تفرش با اجرای تعزیه هر سال در ایام محرم و صفر طرفداران زیادی را به طرف خود می‌کشاند.

رحمتی با بیان اینکه شهرستان تفرش با دارا بودن پیشینه بسیار کهن در امر تعزیه به عنوان یکی از قطب‌های تعزیه کشور شناخته شده، از تعزیه‌‌خوانانی همچون حاج رجبعلی طرخورانی، حاج محمود طرخورانی، حسینعلی خان نکیسا و... به عنوان تعزیه‌‌خوانان معروف و نامی تفرش در دوره قاجاریه نام برد.

تعزیه در تفرش از دوره صفویه قدمت داشته و با شروع ایام محرم از قدیم‌الایام مرسوم بوده و در تکایا اجرا می‌شده است و در ایام محرم عزاداران سالار شهیدان با حضور در این تکایا مراسم تعزیه را اجرا می‌کردند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 13:46 | نویسنده : میثم اله وردی |