هدف کمیته آی‌دی‌دی حذف اختلال‌های ناشی از کمبود ید است

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر شبکه بهداشت و درمان تفرش گفت: هدف مهم از تشکیل کمیته آی‌دی‌دی استمرار برنامه‌های درمانی در این راستا و رسیدن به هدف نهایی که حذف اختلال‌های ناشی از کمبود ید است، می‌باشد.

خبرگزاری فارس: هدف کمیته آی‌دی‌دی حذف اختلال‌های ناشی از کمبود ید است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، اردلان زیلابی ظهر امروز در جلسه کمیته آی‌دی‌دی شهرستان تفرش اظهار داشت: مهمترین هدف وزارت بهداشت تامین سلامت مردم در حوزه بهداشت و درمان است.

وی با توجه به نقش اساسی ید در بدن به عنوان عامل جلوگیری از بیماری‌های مختلف افزود: داشتن اطلاعات در زمینه استفاده از ید می‌تواند کمک شایانی به نوجوانان و جوانان و قشر هدف به منظور جلوگیری از این بیماری باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تفرش تصریح کرد: با پایش و ارزیابی مراحل یددار کردن نمک می‌توان وضعیت پیشرفت برنامه کنترل آی‌دی‌دی را اندازه‌گیری کرد.

زیلابی با بیان اینکه سنجش ید مصرفی جامعه هدف هر سه ماه یک بار انجام می‌شود بیان داشت: بازرس بهداشت محیط مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی ضمن بازدید از اماکن عمومی و مراکز عرضه مواد غذایی (رستوران‌ها، بیمارستان، اغذیه فروشی‌ها، سربازخانه‌، کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها، بوفه‌های مدارس و مهد کودک‌ها، زندان، آسایشگاه سالمندان، سلف سرویس ادارات و دانشگاه‌ها)، با استفاده از کیت ید سنج وجود ید در نمک مصرفی این مراکز را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص میزان ید در جامعه پایش ادواری ید در بین دانش‌آموزان 8 تا 10 سال است که نشان دهنده و نماد مصرف ید در جامعه است.

در این کمیته در زمینه اهمیت و عوارض ناشی از کمبود ید در زنان باردار، عوارض و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت کمبود ید در دانش‌آموزان و اهمیت غربالگری تیروئید در سه تا پنج روز پس از تولد توسط کارشناس تغذیه مرکز بهداشت تفرش مطالبی بیان شد.

تدوین جدول زمان‌بندی آموزش به دانش‌آموزان، برگزاری جلسات آموزشی جهت داوطلبان سلامت شهری و سنجش ید نمک مصرفی خانوارهای رابطین توسط همکاران واحد بهداشت محیط، برگزاری جلسات آموزشی ویژه زنان واجد شرایط در خصوص شرایط درست نگهداری و مصرف نمک ید‌دار، آموزش به مادران باردار در ماه‌های آخر بارداری در خصوص اهمیت انجام غربالگری تیروئید نوزادان در سه تا پنج روز و برگزاری همایش فواید استفاده از ید با همکاری شورای شهر از مصوبات این کمیته بود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 15:39 | نویسنده : میثم اله وردی |