شناسایی ۲۳۸ بیمارمبتلا به ایدز در مرکزی

پایگاه خبری هدهد تفرش:

روز جهانی ایدز

 مدیرگروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت مرکزی گفت: در استان مرکزی ۲۳۸ بیمار مبتلا به بیماری ایدز وجود دارد که از این تعداد ۳۶ نفر زن و ۲۰۲ نفر مرد هستند.
 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، علی منصوری در جمع خبرنگاران با اشاره به 10 آذر روز جهانی مبارزه با ایدز اظهار کرد: بیماری ایدز تا امروز جان 64 نفر از افراد آلوده شناسایی شده را در استان مرکزی گرفته و 46.4 درصد این بیماران در گروه سنی 25 تا 34 سال و 28.5 درصد در گروه سنی 35 تا 44 هستند که این زنگ خطر و هشداری  برای جمعیت فعال استان است.

وی با اشاره به آمار تفکیکی بیماران سطح استان افزود: اراک با وجود 146 بیمار، رتبه نخست استان را در بین شهرستان‌ها داشته و به ترتیب ساوه با 31 ، خمین 13، شازند 9، زرندیه5، دلیجان4، تفرش 2 و محلات و کمیجان هر کدام 1 نفر بیمار مبتلا به ایدز وجود دارد  و تعداد 26 بیمار نیز که از سایر شهرهای کشور در زندان های استان وجود دارند که مبتلا به این بیماری هستند.

منصوری برضرورت اطلاع رسانی درباره این بیماری گفت: اطلاع رسانی درباره ایدز باید در تمامی مدت سال و با حساسیت بالا از سوی اقشار مختلف باید دنبال شود که ایدز همواره در کمین جامعه است.

کنترل ایدز نیاز به بسیج همگانی دارد

معاون فنی مرکز بهداشت مرکزی نیز با اشاره به گسترش ایدز در دنیا گفت: گسترش روز افزون ایدز یکی از بزرگترین چالش ها در برابری زندگی بوده که برای کنترل و ریشه کن شدن آن نیازمند بسیج همگانی هستیم.

عباس اسماعیلی افزود: هر ساله لازم است برای روز جهانی مبارزه با ایذر به صورت ویژه ای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود تا مردم به فکر و در صدد مراقبت از خود و جامعه برآیند.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از60 میلیون نفر مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده که تعداد 25 تا 30 میلیون نفر آنها به علت این بیماری جان‌های خود را از دست داده‌اند.

اسماعیلی با مقایسه آمار مبتلایان در دنیا و ایران تصریح کرد: در 5 ماه گذشته آمار مبتلایان به این بیماری به بیش از 26556 نفر رسیده که از این تعداد 5345 نفر فوت شده است.

وی افزود: این آمار تنها بخشی از موارد شناسایی شده ایدز درایران است و تخمین زده می شود بیش از 100 هزار نفر در کشور آلوده به این ویروس باشند.

معاون فنی مرکز بهداشت مرکزی تصریح کرد: ارزیابی آمارها نشان می دهد که 68.4 درصد افراد آلوده به ایدز کشور از طریق اعتیاد تزریقی، 12.3 درصد از طریق روابط جنسی بدون حفاظ و ناایمن، 0.9 درصد از طریق خون و فرآورده خونی آلوده، 2. 1 درصد از طریق مادر به کودک و بقیه از روش های ناشناخته به این بیماری هولناک مبتلا شده اند.

وی افزود: واقعیت دیگری که باز هم گفتن آن ضروری بوده، اطلاعات مردم به ویژه نسل جوان از بیماری ایدز کم و آنچه قطعی است روش آمیزشی به دلیل پنهانی و نبود کنترل خطری جدی بوده و می طلبد که رسانه‌های جمعی، نهادهای آموزشی و تربیتی و حلقه فعالان مردمی در آگاهی رسانی مناسب به جامعه و انتقال هشدارها، فعالانه مشارکت کنند و خطرات رابطه با زوج معتاد ترزیقی به صورت شفاف وگسترده به زنان منتقل شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 15:55 | نویسنده : میثم اله وردی |