نمایشگاه آثار خوشنویسی مرحوم واشقانی ‌فراهانی گشایش یافت

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نمایشگاه آثار خوشنویسی مرحوم استاد فتحعلی واشقانی ‌فراهانی امروز در اراک گشایش یافت.

خبرگزاری فارس: نمایشگاه آثار خوشنویسی مرحوم واشقانی ‌فراهانی گشایش یافت

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، ظهر امروز و به منظور گرامیداشت سالروز درگذشت استاد فتحعلی واشقانی فراهانی نمایشگاهی از آثار خوشنویسی این هنرمند برجسته در نگارخانه استاد فتحعلی واشقانی اراک گشایش یافت.

بر اساس این گزارش در این نمایشگاه 30 اثر خوشنویسی از آثار ماندگار این استاد گرانقدر به مدت سه روز به معرض نمایش گذاشته شده است.

استاد فتحعلی واشقانی فراهانی در سال 1309 هجری خورشیدی در روستای واشقان از توابع فراهان اراک متولد شد.

وی در کودکی نخست به فراگیری قرآن و تحصیلات مکتبی و تمرین خوشنویسی پرداخت.

اولین استادش در خط، میرزا ذبیح‌الله واشقانی بود که اولین سرمشق را بر لوح چوبی با عبارت «اول کارها به نام خدا» تعلیم کرد.

وی در سال 1335 به تهران مهاجرت کرد و در کلاس اساتید بزرگی همچون سید حسین و سید حسن میرخانی شرکت کرد و مراحل رشد در خوشنویسی را طی کرد.

انجمن خوشنویسان ایران در سال 1343 واشقانی فراهانی را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب کرد که بسیاری از شاگردان وی هم‌اکنون در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مدرس فعالیت می‌کنند.

واشقانی فراهانی در سال 1359 به تشخیص اساتید سید حسن و سید حسین میرخانی، علی‌اکبر کاوه و ابراهیم بوذری به درجه استادی رسید.

وی در سال 1367 به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری که از وی به جا مانده بود گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

استاد ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی به تاسیس انجمن خوشنویسان در شهرهای اراک، فراهان، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، خنجین، اوز، گراش، لار، لامر و بستک اهتمام ورزید.

واشقانی فراهانی در سال 1371 به‌عنوان نماینده ایران برای اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و در سال 1375 نیز به همراه سایر استادان به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد.

این استاد گرانقدر مدت‌ها از بیماری سرطان ریه و سرطان مثانه رنج می‌برد و سرانجام در روز 13 آبان 1391 ساعت 17:30 بر اثر پیشرفت بیماری سرطان در سن 82 سالگی درگذشت.

پیکر وی در روز 16 آبان در روستای واشقان به خاک سپرده شد، روحش شاد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 13:44 | نویسنده : میثم اله وردی |