نماينده تفرش در مجلس:جوانان ايران اسلامي از پرفسور حسابي الگو بگيرند

پایگاه خبری هدهد تفرش:

عباس صلاحي روز پنج شنبه به مناسبت سالگرد درگذشت پرفسور حسابي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: آن مرحوم از موثرترين خدمتگزاران علم و فرهنگ ايران و از پيشگامان رواج دانش جديد و ايجاد نهادهاي علمي نوين در كشور به شمار مي رود كه خالصانه كمر به آباداني ايران بست.


وي بيان كرد: پروفسور حسابي با فعاليت ها و تلاش هاي خستگي ناپذير چند نسل استاد و دانشجو تربيت كرد كه بسياري از آنان هم اينك از اساتيد نامور دانشگاه هاي ايران و پيشرفته ترين مراكز علمي جهان هستند.
صلاحي اظهار كرد: مرحوم پرفسور حسابي به دليل اعتقاد عميق به حفظ هويت ملي، بيش از ۷۰ سال مطالعات گسترده اي در زمينه ريشه يابي و برابرسازي كلمات انجام داد تا كتاب هاي علمي روز ايران، به زبان فارسي ناب نگاشته شوند.
وي اظهار كرد: پرفسور حسابي با وجود اينكه بيشتر عمر خود را در خارج از كشور گذرانده بود اما قلبش براي وطنش مي تپيد و بعد از به پايان رساندن تحصيلات، به ايران بازگشت تا آموخته هاي خود را در كشورش به كار بندد.
وي ادامه داد: پرفسور حسابي علاوه بر اخذ مدارك مهندسي راه و ساختمان، مهندسي برق، مهندسي معدن، رياضي، ستاره شناسي، حقوق و دكتراي فيزيك، قرآن كريم، ديوان حافظ، گلستان و بوستان سعدي را به خوبي تفسير و ترجمه مي كرد.
وي عنوان كرد: تاسيس دارالمعلمين عالي در تهران و تدريس در آن، تاسيس دانش سراي عالي و تدريس فيزيك و مكانيك، ايجاد نخستين آزمايشگاه علوم پايه در كشور، آغاز واژه گزيني فارسي و برابرسازي علمي، ايجاد انجمن زبان فارسي و بنيان گذاري فرهنگستان زبان، رياست انجمن فيزيك ايران، طرح تاسيس دانشگاه تهران و تدوين اساس نامه آن، تاسيس دانشكده فني، تاييس دانشكده علوم، تاسيس اولين رصدخانه نوين در ايران، راه اندازي نخستين مركز زلزله شناسي كشور و پايه گذاري مدارس عشايري در ايران از مهمترين اقدامات پرفسور حسابي است.
وي ادامه داد: مرحوم پرفسور حسابي در سال ۱۳۵۰، استاد ممتاز دانشگاه تهران شناخته شد و در سال ۱۳۶۶ نيز در كنگره شصت سال فيزيك ايران، از وي به عنوان پدر علم فيزيك و مهندسي نوين ايران، تجليل شد.
مرحوم پرفسور حسابي در سال ۱۲۸۱ از پدر و مادري تفرشي در تهران متولد شد، تحصيلات ابتدايي خود را در لبنان گذراند، در ۱۷ سالگي ليسانس ادبيات و ۱۹ سالگي ليسانس بيولوژي گرفت و در ۲۵ سالگي موفق به اخذ مدرك دكتري فيزيك از دانشگاه سوربون شد.
پروفسورمحمود حسابي در۱۲ شهريور سال ‎ ۱۳۷۱هنگام معالجه بيماري قلبي در بيمارستان دانشگاه ژنو دار فاني را وداع گفت و بنا به وصيت ايشان جنازه اش را به زادگاه خانوادگي وي در تفرش انتقال دادند و به خاك سپردند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 16:25 | نویسنده : میثم اله وردی |