سرپرست میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد کشف کتیبه‌ تقلبی ‌‌در شهرستان محلات

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از کشف‌ کتیبه‌ای تقلبی در شهرستان محلات خبر داد.

خبرگزاری فارس: کشف کتیبه‌ تقلبی ‌‌در شهرستان محلات

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، مجتبی رضوانی با اشاره به اینکه تقلبی بودن این شی را به سختی می‌توان تشخیص داد، گفت: پس از بررسی‌ها و مطالعاتی که ‌توسط چندین متخصص آثار تاریخی‌ بر روی این کتیبه انجام شد،‌ ‌اصل نبودن آن به اثبات رسید.

وی با اشاره به این که مکان دقیق نگهداری اصل این اثر تاکنون شناسایی نشده است،‌ اظهار داشت: این کتیبه دارای دو جلد سنگی است که به طرز ماهرانه‌ای روی آن حکاکی انجام شده و درون این سنگ‌ها یک لوح چرمی به خط میخی وجود دارد که به شیوه آثار پیش از اسلام جعل شده است.

رضوانی با بیان این موضوع که علاوه بر اثر یاد شده، اشیایی نظیر شیر بالدار، مجسمه‌ حیواناتی با سر انسان، ظروف مورد استفاده روزمره و تعداد زیادی اشیای ‌‌حلبی‌‌ با روکش لعابی نیز کشف شده‌ است، اضافه کرد: آثار یاد شده به طور قطع جعلی‌اند و در صورت اصل بودن اداره ‌کل میراث فرهنگی این آثار را به موزه منتقل می‌کرد و در معرض نمایش عموم قرار می‌داد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به شیوع‌ تخلفاتی نظیر فروش اشیای جعلی به افراد غیر کارشناس در استان‌ اظهار داشت: به مردم توصیه می‌کنیم در ‌برخورد با این مسائل محتاط‌ باشند و در صورت مشاهده هرگونه موردی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و دستگاه‌های امنیتی را مطلع کنند.

رضوانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بناهای تاریخی با قابلیت استان مرکزی با هدف معرفی و احیا رشته‌های بومی و مزیت‌دار میزبان بازارچه‌های صنایع دستی می‌شوند، گفت: هم‌اکنون چهار بازارچه صنایع دستی در بناهای تاریخی قلعه سالار محتشم خمین، سرای مهر اراک، حمام عرش محلات و آب انبار بلور تفرش دایر است.

وی ادامه داد: خانه تاریخی میرشکرایی شهرستان تفرش نیز از جمله بناهایی است که با پایان عملیات مرمت و بازسازی میزبان بازارچه صنایع دستی می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: استقرار بازارچه‌های صنایع دستی در بناهای تاریخی نیازمند انجام عملیات مرمت و بازسازی این بناهاست.

رضوانی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی موظف به شناسایی بناهای تاریخی دارای قابلیت است، گفت: این بناها با هدف ایجاد بازارچه، کارگاه‌های صنایع دستی و معرفی آنها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور شناسایی می‌شوند.

به گفته وی مینا، گلیم برجسته، سفال، منبت و معرق از جمله رشته‌های فعال در بازارچه‌های صنایع دستی استان به شمار می‌آیند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 17:30 | نویسنده : میثم اله وردی |