قنات شش‌ناو تفرش بعد از 1100 سال خشک شد

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از خشک شدن قنات شش‌ناو تفرش بعد از 1100 سال خبر داد.

خبرگزاری فارس: قنات شش‌ناو تفرش بعد از 1100 سال خشک شد

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش مجتبی رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این قنات در زیر مسجد شش‌ناو تفرش قرار دارد که توسط 6 عدد ناو به بیرون مسجد و پس از عبور از زیر درخت چناری بزرگ و قدیمی، تقسیم شده و به محله‌های اطراف جریان پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این رود که قدمت آن به قرن سوم هجری قمری باز می‌گردد، یادگار دوران سلجوقیان است که به علت نشت آب از لوله‌های فرسوده منازل در مسیر قنات و در پی آن ریزش آوار و خاک به داخل کوره قنات خشک شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: این قنات یکی از جاذبه‌های گردشگری تفرش محسوب می‌شود که در جوار تکیه و مسجد تاریخی شش‌ناو قرار گرفته است و هر ساله گردشگران بسیاری از این قنات دیدن می‌کنند.

رضوانی با اشاره به این‌که مسجد تاریخی جامع شش‌ناو تفرش یکی از مهم‌ترین آثار معماری دوره سلجوقیان و از قدیمی‌ترین مساجد کشور است، خاطرنشان کرد: مسجد جامع شش‌ناو یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخی و معماری دوره سلجوقیان در شهرستان تفرش است که در مرداد ماه سال 79 در ‪ فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته وی، این بنا در قرن ششم در دوران سلجوقیان احداث شده و در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در روزگار قاجار علاوه بر محل برگزاری نماز جمعه یکی از حوزه‌های مهم تدریس علوم دینی نیز به شمار می‌رفته است.

گفته می‌شود، خشک شدن این قنات به 300 مالک آب که جمع کثیری از کشاورزان تفرشی هستند، ضرر وارد کرده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:قنات,شش ناو,تفرش,خشک,هدهد, | 13:57 | نویسنده : میثم اله وردی |