حال و هوای امامزاده محمد (ع) تفرش در ماه مبارک رمضان

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 
پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از باشگاه خبرنگاران: امامزاده محمد (ع) در محله فم، در شمال شرقي شهر تفرش قرار دارد و يكي از زيباترين بناهاي تاريخي – مذهبي استان مركزي است. با توجه به تزيينات اين بنا و كتيبه موجود، اين بنا به دوره صفويه تعلق دارد. بناي امامزاده با نقشه چهار طاقي در وسط حياط قرار دارد. بناي مقبره داراي چهار ايوان است. در جلوي ايوان هاي جنوبي و شمالي رواق قرار دارد.
 
در ايوان جنوبي علاوه بر رواق، چند شبستان كوچك در طرفين ايوان نيز ديده مي شود. اين ايوان ها داراي مقرنس هاي گچي زيبايي است و بعضي از شمسه هاي ان ها را نقاشي كرده اند.
 
 در كنار ورودي اصلي امامزاده – يعني ايوان شمالي رواق ها – آب انباري ساخته اند كه روي آن مسجد قديمي تري قرار دارد.
 
در اين بنا سه كتيبه وجود دارد: كتيبه تاريخ دار در چوبي ورودي مقبره با تاريخ 1057 هـ.ق، كتيبه معروف گچي آب انبار با تاريخ 1232 هـ.ق و كتيبه اي مشتمل بر سه بيت از كاشي خشتي در زمينه لاجوردي در بالاي كتيبه اصلي ورودي ايوان شمالي با حروف ابجد.
 
 عمده تزيينات دوران صفوي اين بنا عبارتند از: نقوش زينتي (نقاشي) كاشيكاري، مقرنس هاي گچي نقاشي شده، كتبه ها و محراب با نمادهايي از معرق گچ و پنجره هاي مشبك چوبي. 
 
نقاشي هاي كار شده بيشتر زينتي است و عمدتاً در زير گنبد اول، ديوارهاي دخلي شمسه، مقرنس هاي ايوان هاي ورودي بنا و ايوان ورودي به مقبره كار شده است. ارتباط دقيق نقاشي ها با فضاي مقرنس زير گنبد و ورودي ها كاملاً مشهود است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:امامزاده,محمد,,تفرش,هدهد, | 14:17 | نویسنده : میثم اله وردی |