فراهان سرزمین مفاخر و سیاستمداران بزرگ تاریخ

پایگاه خبری هدهد تفرش:

ویژگی ها ی جغرافیایی ، تاریخی و اقتصادی :
 

به گزار ش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارا ک ، فراهان نامی آشنا ، سرزمینی حاصلخیز و با مفاخری تاریخ ساز در ایران است . هر ایرانی نام فراهان را می شنود به یاد نام آوران ادبیات و سیاستمداران اسلام شناس و ضد استعماری چون قائم مقام فراهانی و میرزا تقی خان امیرکبیر می افتد . لغت شناسان فراهان را فشرده واژه فراهان می دانند دریاچه ای که امروز دریاچه ای میقان نامیده می شود در روزگاران گذشته هامون نامیده می شد وهمه روستاها و شهرهای کوچک پیرامون این دریاچه را فراهلامون می نامیدند . فراهان نام روستا و شهرهایی بود که در بالا یا فرای دریاچه ساخته شده است.

سرزمینی که از یکسر به خورهه و از سویی به تفرش و از سوی دیگر به کمیجان کشیده شده بود ؛ فراهان نامیده می شد . واژه اوستایی منش از ریشه میهن جای گزیدن و ماندن گرفته شده است که در مجموع فرمهین را می توان به شکوه میهن معنا کرد . فراهان در سده نخستین هجری قمری از متعلقات همدان بوده و مردم بومی آن پیرو آئین زرتشت بودند آتشکده ی آذر کشنسب تا سال 282 ه ق در روستای فردقان می سوخته تا اینکه در زمان خلافت خلیفه دوم توسط مالک بن عامر اشعری مسلمان شدند . فراهان در عهد ساسانیان خوش آب و هوا و شامل 360 پارچه روستا می شده است . فراهان تا پیش از سال 1316 از توابع شهرستان قم بود و بعد از آنکه سلطان آباد عراق به شهرستان اراک شد و در سال 1342 بعد از اینکه تفرش به شهرستان ارتقاء یافت . فراهان به دو بخش فراهان سفلی تابع بخش مرکزی اراک و فراهان علیا تقسیم شده در تغییراتی که در سالهای 1366 و 1372 رخ داد تعداد 15 روستای دیگر از فراهان جدا و به شهرهای کمیجان و اراک ملحق گردید و در سال 1389 با مرکزیت فرمهین با جمعیت 26000 نفر ، دو بخش و 53 روستا به عنوان شهرستان فراهان هویت مستقل پیدا کرد .

جاذبه های تاریخی و فرهنگی :

شهر زیر زمینی ذلف آباد :

شهر زیرزمینی ذلف آباد که در سال 1388حفاری و رونمایی گردید یکی از سکونتگاه ها ی دوران ایلخانان می باشد که در 5 کیلومتری شمال شهر فرمهین واقع شده است و به صورت یک سایت موزه مورد بازدید مردم قرار می گردید این شهر تا 200 سال قبل محل زندگی مردم بوده که در این سالها توسط حکومت قاجاریه به آب بسته می شود و مردم فراهان مجبور به ترک آن می شوند . این شهر زیرزمینی در جوار امامزاده احمد ذلف آباد قرار دارد جشن قدگان یکی از نادر ترین مراسم این منطقه در امامزاده احمد ذلف و در روز اول تابستان برگزار می شود .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:فراهان,سرزمین,مفاخر,ایران,تفرش,هدهد, | 10:46 | نویسنده : میثم اله وردی |