پایگاه خبری هدهد تفرش:

جشن باستاني تيرگان همزمان با اولین روز از فصل تابستان با حضور جمعی از مسولان استان مرکزی و جمع گسترده ای از مردم فراهان در جوار امام زاده احمدبن علی(ع) روستای مشهد ذلف آباد این شهرستان برگزار شد.
نماينده مردم تفرش، آشتيان و فراهان در اين آيين در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: در اين جشن باستاني مردم فراهان، روستاها و شهرهاي اطراف آن در جوار امامزاده احمد بن علي (ع) روستاي تاريخي ذلف آباد جمع شده و با اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري و سرگرم كننده از نعمت هاي خداوند در فصل درو گندم و اولين روز تابستان شكرگزاري كردند.
عباس صلاحي ادامه داد: جشن تيرگان به معناي آب پاشان، شكرگزاري برداشت گندم يكي از جشن هاي ملي و داراي وجاهت و هويت اصيل ايراني است.
وي بيان كرد: اين جشن به معناي بزرگداشت و اداي احترام به طبيعت و مردم است و در مناطق مختلف ايران برگزار مي شود.
نماينده مردم تفرش، آشتيان و فراهان عنوان كرد: جاذبه اصلي و مهم مراسم اين روز در محوطه بيرون امامزاده است كه مردم شهرهاي ايران مانند همدان، ملاير، ‏قم و تهران توليدات خود شامل سوغات، عطاري و گياهان دارويي، انواع گل و گياه، ابزار كشاورزي و صنايع دستي را به معرض فروش مي‌ گذارند.
وي توضيح داد: جشن تيرگان از زمان‌هاي ايران باستان در روز سيزدهم تير برگزار مي ‌شد، ولي سال‌هاست كه در روستاي ذلف‌ آباد با گذشت زمان‌ هاي طولاني و با تركيبي از آداب و رسوم محلي و مراسم مذهبي مانند تعزيه‌خواني شكل مخصوص به خود گرفته است و همچنان تا به امروز اجرا مي‌ شود.
صلاحي عنوان كرد: تاريخ اين جشن به دليل اينكه روز آغاز فصل تابستان، فصلي پركار براي كشاورزان و بلندترين روز سال است و همچنين شروع برداشت گندم به عنوان مهم‌ ترين محصول كشاورزان اين منطقه مي ‌باشد، به يكم تير تغيير يافته است.
وي اظهار كرد: در اين آيين، برنامه هاي نمادين شكرگزاري برداشت محصول، آواي ضرب زورخانه اي، تواشيح، نمايشگاه صنايع دستي و رسم آب پاشان با محتواي باران خواهي اجرا مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي در اين آيين گفت: جشن تيرگان به دليل اصالت و غناي فرهنگي آن در سال ۸۹ در فهرست آثار ملي كشور به عنوان يك ميراث معنوي به ثبت رسيد.
مجتبي رضواني ادامه داد: اين جشن با مراسم آييني خاص به عنوان نماد همدلي و تعاون مردم برگزار مي شود و در گذشته كشاورزان و مردم فراهان در كنار آيين هاي پرده خواني و تعزيه، آب پاشي و باران خواهي، وسايل مورد نياز برداشت خود را از بازار روز حاشيه جشن تهيه مي كردند.
وي اضافه كرد: مردم در اين آيين براي خير و بركت محصولات كشاورزي خود دعا مي‌كنند؛ آرزوي بارش باران در سال زراعي پيش‌رو نيز از ديگر بخش‌هاي اين مراسم است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي بيان كرد: جشن تيرگان با توجه به اين كه يكي از آيين هاي فرهنگي كشور است سال آينده به صورت متمركز در كل كشور برگزار مي شود و استان مركزي به عنوان خواستگاه اين آيين برنامه هاي متنوع تري خواهد داشت.
وي گفت: هدف از برگزاري اين مراسم احياي هويت تاريخي، رسوم و ميراث ‌معنوي شهرستان فراهان است.
رضواني خاطر نشان كرد: همچنين حفظ آداب و سنن، فرهنگ، پيشينه و تاريخ گذشته و انتقال درست و اصيل فرهنگ نياكان به نسل هاي آينده از ديگر اهداف برگزاري اين جشن توسط ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان مركزي است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 9:32 | نویسنده : میثم اله وردی |