گزارش مکتوب ... تکيه زاغرم تفرش نيازمند مرمت و بازسازي

پایگاه خبری هدهد تفرش:

واحدمرکزی خبر/ اجتماعی

گزارش مکتوب ... تکیه زاغرم تفرش نیازمند مرمت و بازسازی

تکیه زاغرم تفرش با بیش از 200 سال قدمت ، دومین تکیه تاریخی ایران بعد از تکیه نوروز خان تهران و یک پله فراتر از تکیه دولت در تهران قرار دارد و به دلیل بافت چوبی آن تنها تکیه چوبی کشور محسوب می شود که اگر چه ثبت ملی شده اما باران و برف در طول سالهای اخیر چوب های سقف این تکیه را در معرض پوسیدگی قرار داده است.
مسئول نگهداری این تکیه مذهبی می گوید : آخرین مرمت این تکیه در سال 1388 انجام شده است و علیرغم اینکه میراث فرهنگی تاکید دارد حتی یک میخ به دیوار کوبیده نشود اما بی توجهی آنان باعث پوسیدگی چوبهای تکیه شده و عمر آن را 10 سال کم کرده است.
نظامی می افزاید : باید پشت بام این بنای تاریخی کاهگل شود اما به دلیل کیفیت نامناسب کاهگل آن که در سال 88 کشیده شده است اکنون با آمدن باران و برف آب به چوب ها نفوذ می کند و باعث چکه کردن آن به داخل تکیه می شود.
تکیه زاغرم تفرش دو قسمت بالایی و پایینی دارد که قسمت بالا به دلیل نفوذ آب عملا بدون استفاده مانده و خاک و خاشاک آن را فراگرفته است.
محله زاغرم شهرستان تفرش یکی از پر جمعیت ترین محل های این شهرستان در زمان قدیم بوده که شخصیت های ممتاز علمی ، سیاسی و فرهیختگان فرهنگی فراوانی را در دورانهای مختلف پرورش داده است.
وجود چند کاروانسرا در این محله بیانگر اهمیت و بزرگی محل است به طوری که در این کاروانسراها فرش های دست باف هنرمندان تفرشی در معرض بازدید و فروش مسافران و بازرگانان قرار می گرفته است.
یک پژوهشگر تفرشی در این مورد می گوید : با توجه به کتیبه سنگی موجود در سر درکتابخانه تکیه و محاسبه حروف ابجد زمان واقعی ساخت این بنا به 260 سال قبل یعنی دوره زندیه می رسد.
عباس ملا اسماعیلی می افزاید : با توجه به کتیبه سنگی دیگری که بر سر در تکیه نصب شده است در سال 1274 قمری برابر با 1236 هجری شمسی و دوران سلطنت ناصر الدین شاه قاجار قسمتهایی به این تکیه افزوده شده است.
وی می گوید : بانی تکیه زاغرم سید کاظم تفرشی وزیر اسطبل و امور مربوط به دواب( چهار پایان ) در عصر ناصر الدین شاه بوده که این مکان را با استفاده از سنگ ، خشت ، آجر ، چوپ و کاهگل در دو طبقه و به شکل مستطیل ساخته است.
این پژوهشگر می افزاید : در هر یک از دو ضلع بزرگ تکیه زاغرم در طبقه اول 6 حجره با طاق ضربی وجود دارد که در یک ضلع کوچک این بنا تالار تکیه و در ضلع کوچک دیگر این بنا حجره بزرگی مشابه تالار احداث شده که مخصوص حضور اعیان ، بزرگان محل ، سادات و مهمانان شهر بوده که از دیگر نقاط کشور برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم به منطقه تفرش وارد می شدند.
از زمانهای قدیم تاکنون هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم عزاداری امام حسین (ع) ، تعزیه خوانی و سوگواری در این تکیه برگزار می شود.
تمام تکیه های موجود در شهرستان تفرش به نام محله ای که در آن واقع شده اند نامگذاری شده اند.
تکیه زاغرم به شماره 2281 در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون منتظر توجه مسئولان است.
در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم عزاداری امام حسین (ع) ، مراسم سینه زنی ، تعزیه خوانی و سوگواری ، برگزاری تعزیه در این تکایا برگزار می شود.
زمانی پیرمرد 80 ساله تفرشی با بیان خاطراتی از تکیه زاغرم می گوید : این تکیه با ذوق و ارادت مردم به ائمه ایجاد شده است اما از زمانی که میراث فرهنگی تولیت آن را به عهده گرفته است انتظار این بود بیشتر از مردم به آن رسیدگی کند در حالیکه این توقع برآورده نشده و حیات این تکیه در معرض خطر است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 16:28 | نویسنده : میثم اله وردی |