مطالعات ریزپهنه بندی زلزله در استان مركزی اجرا می شود

خبرگزاری هدهد تفرش:

معاون عمرانی استانداری استان مركزی گفت: مطالعات ریزپهنه بندی زلزله برای بررسی وضعیت گسل های استان اجرا می شود.

1390/11/17 - 16:14

هوشنگ بازوند روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: درپی فعال شدن گسل های تلخاب، تبرته و تفرش در استان مركزی طی 20 روز اخیر 61 زلزله خفیف دو تا چهار و چهار دهم ریشتر رخ داده كه با توجه به حساسیت این مساله، مطالعات ریزپهنه بندی زلزله پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینكه ریزپهنه بندی لرزه ای، برآورد پارامترهای حركتی زمین شامل شتاب حداكثر، شتاب افقی و قائم، طیف شتاب و سرعت در زلزله های احتمالی براساس شرایط زمین شناسی محلی و وضعیت منطقه است؛ گفت: مطالعات میدانی پهنه بندی در استان مركزی را موسسه بین المللی لرزه نگاری ایران با دو میلیارد ریال اعتبار اجرا می كند.

معاون استاندار استان مركزی اظهار داشت: این مطالعات از هفته آینده آغاز و در روند پژوهش های تخصصی میدانی لرزه نگاری، حركت گسل های منطقه به صورت علمی از نظر نحوه فعالیت و قدرت رصد می شود.

بازوند خاطرنشان كرد: نتایج این مطالعات در محاسبات ساختمان سازی و ایجاد مقاومت و استحكام بناهای منطقه خطرخیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: این مطالعات به عنوان مستد سازی فعالیت گسل های استان برای آیندگان باقی می ماند كه فصل جدیدی در حوزه مدیریت بحران استان است.

معاون استاندار استان مركزی گفت: براساس آخرین مستندات و مطالعات 520 سال قبل زلزله ای به بزرگی پنج و دو دهم ریشتر در گسل تلخاب رخ داد كه دامنه تخریب بالایی داشت و مطالعات ریزپهنه بندی می تواند پایه حركتی حساب شده در پیش آمادگی زلزله، مدیریت مقاومت بناها و ساماندهی امكانات در حوزه های خطرخیز لرزشی استان باشد.

بازوند اضافه كرد: از یكهزارو 850 واحد مسكونی شهر داوودآباد تنها 250 واحد دارای استحكام بالا و مهندسی سازی می باشد و درقالب طرحی مقاوم سازی بناهای شهر داوودآباد به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.

وی بیان كرد: در طرح مذكور پیشنهاد پرداخت 200 میلیون ریال تسهیلات مقاوم سازی ساختمانی با سفته زنجیره ای داده شده كه با فوریت قرار است در دستور كار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و برای تصویب نهایی به هیات دولت برود.

معاون استاندار مركزی گفت: نظریه علمی چهار موسسه شامل ژئوفیزیك دانشگاه تهران، مركز تحقیقات ساختمان كشور، پژوهشكده سوانح طبیعی و پژوهشكده بین المللی مهندسی زلزله ایران نشان می دهد كه فعالیت گسل های تلخاب و تبرته استان مركزی تخلیه انرژی و فوج های لرزشی است كه تنها توان ایجاد زلزله های متوسط تا چهار و نیم ریشتر را دارد اما این لرزش ها باید موجب آمادگی و حساس سازی مردم به مقاوم سازی شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 19:27 | نویسنده : میثم اله وردی |