احیاء دوباره تعزیه نیازمند توجه جدی

پایگاه خبری هدهد تفرش:

محرم که از راه می رسد پدر برزگها و مادر بزرگهای خانه به خصوص در شهرستان ها، چشم به راه هیئت های تعزیه خوانی هستند تا روح و جان خویش را با محرم گره بزنند. تعزیه وامدار قدیمی ترین گونه های نمایشی ایران زمین است و با اینکه در برخی کشورهای عربی چون عراق اجرا می شود در جهان به نام ایران شناخته می شود.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک ، عباس کاووسی عضو شورای تعزیه استان مرکزی گفت : استان مرکزی از قطب های تعزیه کشور است و 90 گروه تعزیه و 700 هنرمند در این زمینه فعالیت دارند.
وی افزود: قدمت تعزیه در استان مرکزی بیش از 5 قرن است و سابقه آن در شهر اراک که 200 سال قدمت دارد به بیش از 180 سال می رسد که نشان از وجود ریشه های تعزیه در استان دارد.
منطقه فراهان و تفرش مهد تعزیه کشور است در شب های محرم بیشتر تعزیه در خانه های بزرگ، حسینیه ها و مساجد برگزار می شد و هر محله یک گروه تعزیه خوانی داشت.
کاووسی با بیان اینکه در هریک از روزهای محرم تعزیه خاصی برگزار می شد، می گوید: تعزیه روز اول که تعزیه مخصوصی بود اکنون فقط در روستاها اجرا می شود.
وی افزود : تعزیه" حجه الوداع"، " موسی بن جعفر(ع)" و حمزه سیدالشهدا" از جمله تعزیه هایی بودند که در روزهای دوم و سوم محرم برگزار می شدند و در روزهای بعد تعزیه های " مسلم بن عقیل"، "طفلان مسلم" ، "برادران عباس" و " طفلان زینب" به اجرا در می آمد.
کاووسی با بیان اینکه تعزیه های روز هشتم اغلب تعزیه " حضرت علی اکبر(ع)" و " حضرت قاسم (ع)" بود، اضافه می کند: همیشه در روز نهم محرم (تاسوعا) تعزیه "حضرت ابالفضل(ع)" و در روز عاشورا تعزیه " شهادت امام حسین (ع)" برگزار می شد.
تعزیه از اولین روز محرم آغاز می شد.
در اراک بیشتر تعزیه ها به صورت سیار در بازار سرپوشیده اجرا می شد که به گفته مردم کهنسال این شهر، تماشاچیان از نقاط مختلف کشور به اراک می آمدند تا در کنار اراکی ها بتوانند تعزیه و مصیبت وارده بر امام حسین و یارانش را تماشا کنند.
تعزیه خوانان تعزیه بازار اراک را حرفه ای ترین تعزیه خوانان کشور تشکیل می داد و هنوز هم بخشی از اموال این تعزیه در اختیار یکی از بازاریان اراک است که اکنون از بین رفته و تلاشی برای احیای آن صورت نمی گیرد.
منصوری از تعزیه خوانان قدیمی اراک با بیان اینکه، شکل تعزیه اراک مدرن ترین شکل اجرا بوده است گفت : این گونه هنر دینی باید احیاء شود چرا که یکی از داشته های فرهنگی استان و کشور است و گر چه به دلیل بی انضباطی و هزینه های زیاد برخی هیئت های تعزیه در گذشته به تعطیلی کشیده شد اما اکنون نیاز بر احیای آن است تا از این گونه استفاده شود.
استان مرکزی، تهران، خراسان، اصفهان از جمله استانهای دارای تعزیه قابل توجه هستند اما تحقیق در مورد تعزیه تفرش نشان داده است بیشترین تعزیه خوانان کشور از این خطه برخاسته اند.
یکی از گردانندگان تعزیه گفت : هنر تعزیه از زمان شاه اسماعیل صفوی به دلیل ارادت خاص به شیعه رواج یافت و در دوران ناصرالدین شاه قاجار به اوج خود رسید.
مرتضی باقری تعزیه را یکی از راه های انتقال ارزش های واقعه عاشورا عنوان کرد و افزود : هنر تعزیه در انتقال حوادث و ارزش های عاشورا به نسل های جدید خصوصا نوجوانان و جوانان بسیار موثر است.
وی که بیش از 20 سال است در این هنر قدم گذاشته، یادآور شد: در زمان کودکی من، تعزیه های بسیاری اجرا می شد و خصوصا در ماه محرم و صفر به طور ثابت هر شب تعزیه بود و یکی از اهالی محل یا شهر نذر تعزیه داشت.
باقری بی توجهی مسئولین را دلیل کمرنگ شدن این هنر خواند و عنوان کرد : اراک به عنوان یکی از قطب های تعزیه کشور حتی یک حسینیه برای اجرای تعزیه ندارد و هیچ بودجه ای برای تعزیه و تعزیه خوانان در نظر گرفته نمی شود.
وی نبود جایگاه مناسب اجرای تعزیه را علت اصلی افول تعزیه در اراک عنوان و اظهار کرد : بیشتر تعزیه خوانان استان در ایام محرم در استان های اصفهان و تهران و شهرهای دیگر به اجرای تعزیه می پردازند.
وی معتقد است: قطعا مردم علاقه مند هستند که در روزهای عزاداری از تعزیه نیز بهره ببرند اما وقتی مکانی مناسب جهت این امر نیست آیا می شود مستمعین و علاقمندان را در سرمای زمستان در کوچه و خیابان نگاه داشت، از طرفی اجرای تعزیه در خیابان باعث نزول جایگاه تعزیه و در راس آن امام حسین(ع) می شود.
باقری عدم نظارت و پیگیری شورای تعزیه استان را از دیگر عوامل انزوای تعزیه در اراک دانست و گفت : با تشکیل شورای تعزیه در استان امید می رفت که تعزیه اراک ساماندهی شود اما بیشتر باعث ایجاد اختلاف نظر در بین تعزیه خوانان شد.
وی با اشاره به اینکه هنر تعزیه در زمان حاضر سلیقه ای شده ، تاکید کرد : کسی با نوآوری در تعزیه مخالف نیست اما باید اشعار و موسیقی که به تعزیه وارد می شود پر محتوا باشد و از طرفی سند تاریخی داشته باشد.
باقری گفت : امیدواریم فرصت و محلی پیش آید تا پیشکسوتان تعزیه بتوانند به جوانان علاقمند آموزش دهند تا تعزیه مسیر اصلی و درست خود را طی کند و از آسیب و تحریف به دور مانده و رونق بیشتری بگیرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 11:57 | نویسنده : میثم اله وردی |