استان مرکزی به رنگ محرم/ تعزیه اوج هنر عزدارای

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: محرم از راه رسید، ماه دلها و سخن گفتن از حقیقتی سرخ که در پس سالها همچنان از حقیقت سخن می گوید و با به خدمت گرفتن ذوق مردمان این دیار، جلوه های آئینی دیدنی از این حقیقت به نمایش در می آید.

به گزارش خبرنگار مهر، مناسبت های دینی از گذشته تا امروز با آئین هایی گره خورده که تلاش می کند حقیقت را به نحو شایسته به گوش آیندگان برساند.محرم هم مانند سایر مناسبت ها جایی وسیع در آئین های این مرز وبوم دارد که در استان مرکزی جلوه ای ناب از آن دیده می شود.

آئین طشت گذاری برای استقبال از ماه محرم

آئین طشت گذاری در استقبال از ماه محرم و برای گرامی داشت تشنگی امام حسین، حضرت عباس و یارانش در زرندیه ساوه و قبل از ورود به ماه محرم برگزار می شود.
 
در این مراسم یکی از اهالی با سر گرفتن طشتی و چرخاندن آن داخل مسجد و پس از برگزاری عزاداری، داخل آن آب ریخته  و مردم دست داخل آب می زنند.  
 
 
 در کنار این مراسم، سینه و زنجیرزنی برای امام حسین و یارانش برپا می شود و پیرامون محرم، عاشورا، و فلسفه قیام امام حسین (ع) از سوی، مداحان، واعظان و نوحه سرایان سخن گفته می شود.
 
آئین علم گردانی در روستای هزاوه
 
اولین روز محرم در استان مرکزی در کنار، سیاه پوش شدن مردم و محله ها و مغازه ها، آئین علم گردانی در روستای دیرینه هزاوه به اجرا گذاشته می شود. 

در این آئین 300 ساله علم  داخل حرم آقا سلطان سید احمد (ع) هزاوه، که با پارچه متبرک شده به تربت پاک سید الشهداء و قمر بنی هاشم پوشیده شده است تزئین شده و در مقابل صف سینه زنان قرار می گیرد، علمی که نماد پایداری و رشادت علمدار کربلاست.

آئین جغجغه زنی در روستای انجدان
 
این آئین معنوی یکی از رسوم دیرین مردم روستای انجدان است که در عزاداری ماه محرم و در شام غریبان برگزار می شود.
قدمت این مراسم کهن به دوره تیموری و صفویه می رسد و مردم عزادار این روستا در روزهای نهم و یازدهم محرم اجرا می‌شود. 
 
 
 در روز نهم محرم مردم محله پایین انجدان با آیین های سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت می کنند و درحالیکه ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، آن را به هم می کوبند.
 
در این مراسم یک مرشد و رهبر است که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها با اشک و مویه جغجغه می زنند.
 
مراسم سیا‌هپوشان در روستای عزیزآباد 
 
مردم روستای عزیزآباد در اراک هم با برگزاری آئین سیاهپوشان به استقبال ماه محرم روند.
 
در این مراسم که با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و اهداء لباس و شال سیاه به ریش‌سفیدان روستا همراه بود عاشقان امام حسین (ع) لباس سیاه بر تن کردند و تا اربعین حسینی سیاهپوش باقی خواهند ماند.
 
در این مراسم علاقه‌مندان و عزاداران حسینی به نوحه‌خوانی و اجرای مراسم‌های مذهبی می پردازند.
 
تعزیه اوج هنر عزدارای مردم استان مرکزی
 
استان مرکزی قطب تعزیه کشور است و مرکز این هنر در استان تفرش است. 
 

 با آغاز ماه محرم و در امتداد آن در ماه صفر و حتی ایام فاطمیه، گروهها و هیئت های تعزیه خوانی با برگزاری مراسم تعزیه و شبیه خوانی واقعه عاشورا را با هنر بازی، موسیقی، شعر و رنگ روایت می کنند. 

در حال حاضر 90 گروه تعزیه خوان در سراسر استان مرکزی از سوی ارشاد اسلامی استان شناسایی شده است که تلاش برای ساماندهی و توجه بیشتر به این هیات ها وجود دارد. در قالب فعالیت این گروهها و هیات ها 700هنرمند تعزیه خوان فعالیت می کنند.

هدف اصلی تعزیه زنده نگه داشتن قام عاشوراست

یوسف شاه حسینی کارشناس و پژوهشگر تعزیه می گوید: تعزیه نمایشی است که می تواند حافظ عاشورا باشد و اگر مرتب و به سبک صحیح برگزار شود عاشورا را همیشه زنده نگه می دارد.

وی معتقد است: هدف اصلی تعزیه و تعزیه خوانان از ابتدا حفظ و زنده نگه داشتن عاشورا  و قیام امام حسین (ع) و مظلومیتش بوده است.

تعزیه یادگار علامه مجلسی

استاد رضا حیدری پیشکسوت تعزیه کشور که از خطه تفرش است نیز می گوید: تعزیه در ایران با تلاش علامه مجلسی  ترویج یافت. مرحوم علامه مجلسی تعزیه را یکی از راهکارهای شناخت و ترویج  شیعه  می دانست. 

 حیدری اضافه می کند: در آن زمان کسی حاضر نبود نقش اشقیا را بازی کند و خود مرحوم مجلسی نقش اشقیا را به عهده گرفت و تلاش های آن روزها ثمره اش تعزیه ایست که این روزها برپا می شود.

هر روز یک تعزیه در روستایمان برپا می شد
 
خانم میرزایی که زنی 75 ساله است از خاطرات خود، می گوید: در روستای ما از چند روز پیش از فرا رسیدن ماه محرم عزاداری برای حسین شروع می شد و مردان روستا گرد هم جمع آمده و نوحه هایی در استقبال محرم می خواندند.
 
وی اضافه می کند: من خوب به یاد دارم که از روز اول محرم تعزیه خوانی در مسجد روستای ما شروع می شد و همیشه اولین تعزیه، تعزیه مسلم بن عقیل(ع) بود و پس از آن هر روز به میدان رفتن یکی از یاران و نزدیکان امام حسین به اجرا در می آمد تا اینکه در روز عاشورا همان تعزیه ظهر عاشورا برگزار می شد.

وی ادامه داد: امروز نیز تعزیه گویاترین نوع روایت واقعه عاشوراست که لازم است به آن توجه شود.
 
آئین های محرم در اوج سادگی است اما همان سادگی نشان از ارادتی است که تلاش می شود با هر ابزار و بهانه ای نشان داده شود.
 
گزارش از شکوفه راستین

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 9:23 | نویسنده : میثم اله وردی |