مراسم باران خواهي چیست؟

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

ملت ایران از قومیت های مختلفی تشکیل شده است و به دلیل جغرافیای چهار فصل، از کویر تا کوه و از جنگل تا ساحل دریا آئین های مختلفی را برای بزرگترین جشن ملی ایرانیان رقم زده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک استان مرکزی استانی در دل ایران است این استان به لحاظ جغرافیا در مرکز کشور و به لحاظ مردم نگاری دارای مردمانی با خلق و خو و آئین های متفاوت است.
تاریخ این استان به بیش از 1600 سال می رسد و ازسویی دارای جوانترین شهرهای کشور است

منطقه تفرش: شايع ترين مراسم در ارتباط با باران خواهي ، رسم آش پزان است . براي انجام اين رسم مردم هر محل جهت پختن آش از تك تك خانه ها اقلام مورد نياز را جمع مي كنند و با آن آشي به نام « ترماج tormaj » مي پزند . پس از پخت ، ابتدا مقداري از آن را از ناودان خانه پايين مي ريزند و از خدا طلب استعانت و ياري مي كنند . سپس براي تك تك خانه هاي محل كاسه آشي مي فرستند .

برگزاري مجالس ختم انعام و اقامه نماز باران از ديگر آيين هاي باران خواهي در منطقه است . براي انجام اين آيين در روز معيني مردم در جلوي مسجد يا زيارتگاه محل جمع مي شوند و پس از ختم انعام به اقامه نماز مي پردازند و دست توسل بر دامن رحمانيش دراز كرده و خواستار بارش باران مي شوند . سپس گوسفند قرباني كرده و با گوشت آن ناهار آن روز را تدارك مي بينند . در روستاي «فشك» اين مراسم در محل امامزاده محب الرضا (ع) و در تفرش در دامنه تپه مسلي انجام مي شود . در روستاي « كهلو عليا» پس از بارش باران به عنوان قدرداني در محل امامزاده روستا ، آش مي پزند و بين اهالي محل پخش مي كنند . مردم محل بر اين باورند كه اگر جمجمه الاغي را آتش زده و خاكسترش را در آب روان بريزند ، باران خواهد باريد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 9:26 | نویسنده : میثم اله وردی |