چشمه آب معدني گراو کجاست؟

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

چشمه آب معدني گراو' تفرش با جاذبه طبيعي و خواص درماني، فاقد امكانات گردشگري است و براي گردشگران داخلي و خارجي نيز ناشناخته مانده است.
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اين در حالي است كه استان مركزي را بايد سرزمين چشمه ها و سرابها بدانيم زيرا با وجود كم باراني و خشكي هوا در اكثر فصول سال، تعداد قابل توجهي چشمه و سراب با آبدهي بالا و كيفيت مناسب در مناطق مختلف اين استان وجود دارد كه منشاء ايجاد آباديها، شهرها و مناطق تفريحي و گردشگري شده اند.

نوع و ساختار زمين شناختي، جهت چين خوردگيها، رسوبات آهكي، شكل گيري گسله ها و تاثيرات تكتونيكي بستر مناسبي را براي فعاليت سرابها و چشمه هاي متعدد با خواص مختلف فراهم كرده است.

تفرش با حدود 1800 متر ارتفاع از سطح دريا منطقه اي است كوهستاني و ييلاقي كه بارندگي در اين منطقه نسبتا زياد مي باشد،چشمه آب معدني گراو از جاذبه هاي طبيعي و بسيار زيبا است كه در فاصله پنج كيلومتري غرب شهر تفرش بين دو دهكده 'طراران و كبوران' واقع شده و دسترسي به آن آسان است.

چشمه گراو شامل چندين قسمت است كه آب آن با جوشش از سطح زمين خارج مي شود. آب يكي از اين قسمتها همراه گازكربنيك زياد فوران كرده و صحنه اي ديدني را خلق مي كند.

آب اين چشمه از نوع 'آب معدني بي‌كربناته مخلوط' است و داراي نسبت تقريبا مساوي يونهاي سديم و كلسيم مي باشد و خصوصياتي مشابه يكي از چشمه هاي معروف آب معدني فرانسه را دارد.

اين چشمه علاوه بر زيباييهاي طبيعي داراي خواص درماني متعددي است كه مي تواند گردشگران زيادي را به سوي خود جذب كند. آشاميدن مقدار كمي از اين آب قبل از غذا به هضم آن كمك كرده و ترشحات گوارشي را افزايش مي دهد اما در صورت نوشيدن مقدار بيشتري از آن 'خاصيت تسكيني' دارد هرچند اين آب داراي آلودگي ميكروبي است و قبل از مصرف بايد تصفيه شود.

از خواص ديگر آن استحمام در آب چشمه است كه خاصيت تسكيني دارد و باعث باز و بسته شدن عروق مي شود. استفاده از آب چشمه گراو تنها پس از خروج آب از زمين بايد صورت گيرد چون با گذر زمان ميزان گاز كربنيك در سطح آب كم مي شود و خواص خود را از دست مي دهد.

از جمله آثار آب چشمه گراو تفرش بر بدن افراد افزايش جريان خون پوستي و قرمز شدن پوست، كاهش موقتي فشار خون، آهسته شدن نبض و ايجاد حالت تسكين عمومي در بدن است.

در اطراف چشمه آب معدني گراو يك چهار ديواري كه احتمالا از آن به عنوان حمام زنانه استفاده مي‌شده باقيمانده كه از آب آن براي درمان برخي از بيماريها استفاده مي كرده اند.

هم اينك امكانات اقامتي براي گردشگران در جوار اين چشمه وجود ندارد لذا به نظر مي رسد بايد علاوه بر توجه به اين جاذبه و ايجاد امكانات گردشگري بري آن، خواص پزشكي آب چشمه گراو نيز تعريف شود./س



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 20:46 | نویسنده : میثم اله وردی |