چشمه های آبگرم استان مركزی جاذبه ای شفابخش برای گردشگران

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

سلامت چشمه های آبگرم استان مركزی به عنوان یكی از جاذبه های طبیعی با خواص درمانی ، گردشگران سلامت را به سوی خود می خواند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک طبیعت درمانی یكی از شاخه های گردشگری سلامت با اتكا به ویژگی‌های آب و هوایی و طبیعی منطقه است كه ظرفیت های آن در استان مركزی وجود دارد.

استفاده از اثرات شفابخش چشمه‌های آب گرم برای درمان بیماری‌ها، در پزشكی نوین از جایگاهی ویژه برخورداراست و به همین دلیل در سراسر جهان مناطق دارای چشمه‌های آب گرم حاوی املاح مفید، از جمله جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.

گردشگری سلامت به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و كمتر از یك سال صورت می گیرد و به این ترتیب یك گردشگر سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده كند تا سلامت جسمی و روحی خویش را به دست بیاورد.

آب گرم محلات از مهمترین چشمه های معدنی استان مركزی و از نوع آب‌هاي گرم عمقي است كه بیش‌تر از بخار خمیره سنگ‌هاي سوزان درون پوسته زمین به وجود مي‌آید. چشمه جوشان آب گرم محلات در شمال شرقي شهر محلات قرار گرفته و از مهم‌ترین چشمه های آب معدني استان مركزي محسوب مي‌شود و از دیرباز مورد توجه سیاحان بوده و همه‌ ساله هزاران نفر از راه‌هاي دور و نزدیك به منظور درمان امراض پوستي و استخواني به آن مراجعه مي‌كنند. آب این چشمه از تركیب آبهاي سولفاته ، كلسیك و از دسته آب‌هاي هیبرترمال است كه در درمان بیمار‌ي‌هاي نقرس ، ‌ كبدي ، صفراوي ، كلیوي و دستگاه گوارش موثر است. درجه حرارت آب این چشمه 50 درجه سانتي‌گراد است و مبتلایان به بیماري های ریوي و قلبي نباید از آب آن استفاده كنند و دوره استفاده از آن فصل بهار بویژه تابستان است.

چشمه 'حكیم'، 'شفا'،'سلیمانی'، ' آب رماتیسم'، 'آب دنبه' و 'گبری' نیز از دیگر چشمه های استان مركزی است كه در ردیف آب‌هاي معدني سولفاته كلسیك خیلي گرم است و منشاء عمیق زیرزمیني دارند.

سرپرست اداره كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مركزی در این خصوص گفت: چشمه‌های آب‌گرم، باغ‌های گل محلات و خمین، شكارگاه‌ها، وجود چشم‌اندازهای طبیعی، سراب‌های شازند، كوه‌ها و كوه‌پایه‌ها و كویر میقان از ظرفیت‌های طبیعی استان برای توسعه توریسم درمانی هستند.

مجتبی رضوانی با بیان اینكه شهرستان تفرش به عنوان پایلوت ایجاد دهكده سلامت استان انتخاب شده، اظهار داشت: منطقه آبگرم محلات برای استقرار كلینیك‌های آب‌درمانی، لجن ‌درمانی و ماساژ درمانی و احداث دهكده سلامت به عنوان دیگر ظرفیت استان در حوزه گردشگری سلامت است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌های آب‌های گرم معدنی می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های استان در این حوزه بیش از پیش كمك كند و ایجاد بخش گردشگری سلامت در بیمارستان‌های دولتی استان نیز اقدامی ضروری است.

سرپرست اداره ‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: همچنین در مناطق مختلف استان انواع گیاهان دارویی معطر و شفابخش رشد می‌كند كه در درمان و تسكین بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رضوانی یادآور شد: شهرستان محلات به دلیل شرایط مناسب آب و خاك و اعتدال هوا به عنوان یكی از مهم‌ترین مناطق تولید گل و گیاه در منطقه و جهان مطرح می باشد./



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 13:40 | نویسنده : میثم اله وردی |