جشن مبعث در موزه ملک برگزار شد

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

ايلنا: حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر حسینی در آیین نکوداشت مبعث پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) که روز یکشنبه ۲۸ خرداد در موزه ملک برگزار شد، هدف از بعثت پیامبر (ص) را دعوت انسان به حرکت و وصل او به قله انسانیت و اخلاق دانست.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در ابتدای این آیین، سیدمجتبی حسینی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: مجموعه ملک تلاش می‌کند در این آیین‌ها و به تمین اعیادی که برگزار می‌شود، یک اثر از آثار گنج‌خانه خود یا یک اثر از گنج‌خانه ایران اسلامی را معرفی کند.

وی ادامه داد: مجموعه ملک تلاش می‌کند حتی میراث غیرمکتوب ایران‌زمین را نیز به مردم معرفی کند و از آن‌روست که در جشن میلاد امیرالمومنین علی (ع)، سنت پهلوانی و آیین زورخانه‌ای معرفی شد و امروز نیز بزرگانی به منقبت‌خوانی و معراج‌خوانی می‌پردازند.

حسینی همچنین از برپایی جشن میلاد امام حسین (ع) در هفته آینده همراه با رونمایی از کتاب «لطایف‌الخیال» که در شمارگان محدود به طبع رسیده و نمایش بخشی از مجموعه حسین افشار شامل سفالینه‌‌ها و آبگینه‌ها خبر داد.

در ادامه، نماهنگی از برپایی جشن مبعث در دیگر کشورهای مسلمان پخش شد و پس از آن رضا حیدری و مجتبی حیدری، دو تن از ذاکرین تفرش، به منقبت‌خوانی پرداختند.

سخنرانی اسحاق صلاحی، رییس کتابخانه ملی، بخش بعدی این مراسم بود. صلاحی با اشاره به بحث خلق «عقول عاشق» در فلسفه سینوی، گفت: پیامبر اسلام برای این‌که ما بدانیمشان و مرتبتش کجاست در حدیثی می‌فرماید «اولین مخلوقی که خداوند خلق کرده، نور تام من بوده است.» و در جایی دیگر می‌فرماید «خداوند وقتی مرا خلق کرد که آدم بین آب و گل بود.» و این نشان‌دهنده آن است که ایشان از لحاظشان و مرتبه بر همه مقدم است.

صلاحی در ادامه با اشاره به وقف‌نامه حاج حسین ملک، آن‌را نشانه اندیشه و تفکر دینی توام با مدیریت امروزی دانست و گفت: ما می‌توانیم از فرهنگ غنی دینیمان برای تضمین، بقا، رشد و تعالی فرهنگ بهره ببریم. بندبند وقف‌نامه حاج حسین ملک نشان‌دهنده اندیشه مدیریتی بوده که ابتدا کتاب و سپس درمان را در اولویت قرار می‌دهند و اشیای نفیسی را برمی‌گزینند تا چنین موزه‌ای با چنین جایگاهی شکل بگیرد.

وی افزود: بسیاری تلاش می‌کنند ماندگار باشند، ولی بسیاری نیز هستند که تلاش می‌کنند کار ماندگار انجام دهند و کارهای ماندگار صاحبانشان را نیز ماندگار می‌کند. باید تلاش کنیم علاوه بر میراث‌داری، میراث‌ساز باشیم تا پل ارتباطی بین نسل‌های گذشته و آینده بوده و در خلق و ایجاد ارزش‌های معنوی و تعالی جامعه کوشا باشیم. امیدوارم موزه‌‌ها از حالت فراموشی بیرون بیایند و مخازن گران‌بهای آن‌ها را به سلامت و همراه با اندیشه نو به آیندگان برسانیم.

رییس کتابخانه ملی سپس با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون ملی یونسکو در ایران که منجر به ثبت جهانی پنج اثر و ثبت ملی ۲۵ اثر ایرانی از سال ۸۴ تاکنون شده است، گفت: یکی از پنج اثر ایرانی که هم‌اکنون جزء میراث جهانی محسوب می‌شود، نسخه بایسنقری خمسه نظامی، متعلق به گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک است.

در ادامه صلاحی و محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، لوح ثبت جهانی این اثر را به مدیرعامل موسسه و کتابخانه ملی ملک اعطا کردند.

معراج‌خوانی نورمحمد دُرّپور، پایان‌بخش این جشن بود و پس از آن حاضران در آیین گرامیداشت مبعث فرخنده رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) بازدید از نسخه بایسنقری خمسه نظامی که در سرسرای ملک به نمایش گذاشته شده است، دعوت شدند.
پايان پيام



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 14:6 | نویسنده : میثم اله وردی |