دهن‌کجی کوهی از زباله‌های کاغذی به محیط زیست تفرش ‌

پایگاه خبری تفرش:

شیرابه‌های جاری شده از یک کوه پسماند کاغذی که ناشی از ضایعات بجا مانده حاصل از چند سال فعالیت کارخانه کاغذسازی در ناحیه صنعتی تفرش است، به تهدید بزرگی برای محیط زیست و سلامت منطقه مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- به نقل از سایت فرمانداری تفرش جاری شدن این شیرابه باعث بروز آسیب در زمین‌های کشاورزی و خشک شدن بسیاری از درختان مثمر و غیرمثمر و ورود آسیب جدی به محیط اطراف شده است و فرماندار تفرش در بازدید از این منطقه از اقدام علیه این کارخانه متخلف از طریق مراجع قضایی خبر داد و گفته بود: مدیر این کارخانه پس از اخذ مجوز از محیط زیست باید در اولین فرصت نسبت به رفع و جابجایی پسماندهایی که در طول چند سال گذشته در محیطی بسیار نامطلوب دپو شده اقدام کند.

حمیدوند در خصوص آسیب‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت کارخانه کاغذسازی تفرش به ایسنا گفت: این کارخانه هر روز هفت تا هشت تریلی زباله کاغذی دریافتی از تهران را فرآوری کرده و به رول کاغذی کارتن تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه این کارخانه در سه شیفت فعالیت می‌کند، افزود: از بدو تاسیس این کارخانه تا امروز کوهی از زباله ناشی از فعالیت کارخانه در منطقه ایجاد شده است.

حمیدوند افزود: تا سال گذشته این کارخانه با ذکر این دلیل که زباله‌های تولیدی صنعتی نیستند و لزومی به دفن آنها در محلی خاص وجود نداشته و می‌توان آن را در محل دفن زباله‌های شهری دفن کرد، از اقدام جهت دفن زباله‌ها خودداری کرده و از طرفی علیرغم اعتقاد به این نکته اقدامی در خصوص پیگیری جهت اثبات ادعای خود و متقاعد کردن شهرداری جهت دفن زباله‌ها نکرده و طی هشت سال گذشته به انباشتن زباله در این محل ادامه داده است.

وی افزود: در نهایت در اواخر سال گذشته صنعتی نبودن زباله‌ها و امکان دفن آنها به همراه زباله‌های شهری تایید شد، اما این بار مسئولان کارخانه با استناد به بندی از قانون که انتقال و دفن زباله وظیفه شهرداری‌ها یا دهیاری است، از انتقال و دفن زباله خودداری کرد.

حمیدوند با بیان اینکه دهیاری‌ها در این منطقه فاقد محل دفن زباله هستند و زباله‌های روستایی نیز در محل دفن زباله‌های شهری مدفون می‌شوند، افزود: در این راستا جلساتی برگزار شد و از آنجاکه براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند شهرداری‌ها می‌توانند براساس نرخ مصوب جهت دفن زباله هزینه دریافت کرده و این درآمد را در همین رابطه صرف کنند، موضوع با مسئولان شرکت در میان گذاشته شد تا در نهایت مشکل دفن زباله این کارخانه رفع شود اما، مدیر کارخانه عقیده دارد که از آنجاکه حمل زباله باید توسط شرکت انجام گیرد، پس نباید الزامی به پرداخت هزینه وجود داشته باشد.

 

براین اساس، به دنبال جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد، مقرر شد شهرداری زباله‌های جدید را جمع‌آوری کند و درخصوص زباله‌های انباشته شده با توجه به پر شدن محل دفن زباله شهری، درخواستی توسط شهرداری جهت تعیین محل جدید دفن زباله ارائه شده و پس از صدور مجوز دفن نسبت به دفن زباله‌های یاد شده اقدام شود.

حمیدوند با اشاره به اعتراضات واحدهای صنعتی فعال در ناحیه صنعتی تفرش و اهالی روستاهای اطراف نسبت به این معضل گفت: بوی نامطبوع بسیار شدید و آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده اعتراضات زیادی را برانگیخته است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته در بازدید سرزده از ناحیه صنعتی تفرش با بوی بسیار وحشتناک زباله مواجه شدیم که حتی امکان حضور در منطقه را از انسان سلب می‌کرد، درخصوص سلامت کارگران در این کارخانه ابراز نگرانی کرد و افزود: ‌تنفس در این وضعیت به سختی صورت می‌گیرد، کارگران بدون استفاده از هرگونه ابزار بهداشتی از قبیل ماسک کار می‌کنند و این شرایط نگران‌کننده است

حمیدوند در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم تصمیمات گرفته شده هنوز هم این کارخانه نسبت به انتقال زباله اقدام نکرده است، افزود: بهانه این شرکت اینست که شهرداری جهت انتقال زباله لودر در اختیار شرکت نگذاشته است در حالی که این کار وظیفه شهرداری نیست. مسئولان کارخانه در صورت صرف هزینه می‌توانند لودرهای موجود در شهرستان را کرایه کرده و جهت انتقال زباله‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه همانطور که اشتغال مهم است، محیط زیست هم اهمیت دارد و باید آن‌ را حفظ کرد افزود: اشتغال باید در محیط زیستی سالم مهیا شود.

حمیدوند انباشت زباله را براساس قانون مدیریت پسماند جرم دانست و افزود: بهداشت عمومی در این منطقه تهدید می‌شود و مقرر شده است که دستگاه‌های مربوطه در این حوزه نسبت به شکایت اقدام کنند تا برخورد قانونی با این متخلفان صورت گیرد.

فرماندار تفرش با بیان اینکه ارتقای این ناحیه به شهرک صنعتی از مطالبات ماست تا با این اقدام و با استفاده از امکاناتی که در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار می‌گیرد، نسبت به ساماندهی منطقه اقدام شود، افزود: در حال حاضر یکی از معضلات موجود عدم علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این ناحیه صنعتی بواسطه آلودگی موجود است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 11:39 | نویسنده : میثم اله وردی |