زورخانه سنتی امام علی(ع) در حمام تاریخی شش‌ناو تفرش افتتاح شد

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با گرامیداشت هفته فرهنگ پهلوانی طی مراسمی زورخانه سنتی امام علی(ع) تفرش در حمام تاریخی شش‌ناو این شهرستان افتتاح و راه‌اندازی شد.


 

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، استاندار مرکزی صبح امروز در مراسم افتتاح این زورخانه که با حضور جمعی از مسئولان محلی برگزار شد، گفت: فرهنگ ایران و ایرانیان مملو از ویژگی‌های برجسته‌ای است که تنها در تمدن‌های اندک دنیا می‌توان رد پای آن را پیدا کرد.

محمود زمانی ‌قمی اظهار داشت: از زمانی این ویژگی‌ها و خصوصیات بزرگ تمدنی درخشیدن گرفت و در منظر عمومی بسیار با استقبال روبرو شد که این فرهنگ عمیقا با اسلام و آموزه‌های دین مبین اسلام پیوند خورد.

تصریح کرد: ورزش باستانی از جمله ورزش‌هایی است که در آن مروت، جوانمردی، انسان دوستی، احترام به بزرگ‌تر و بزرگداشت و پاسداشت ادب و ادبیات و بسیاری از خصوصیات دیگر را یک جا در خود جای داده و این درخشانی زمانی لطیف‌تر، زیباتر و دوست‌ داشتنی‌تر شد که با آموزه‌های دینی و به نماد مروت در عالم هستی یعنی حضرت علی(ع) گره خورد.

استاندار مرکزی ادامه داد: حضرت علی(ع) ذخیره‌ای منحصر به فرد در تاریخ و اقیانوسی است که همه بشریت با هر طرز تفکری می‌تواند از این اقیانوس بهره بگیرد.

زمانی ‌قمی بیان کرد: به راستی همه چیز در مقابل حضرت علی(ع) رنگ می‌بازد، بدون شک اگر همه بشریت هر آنچه که در توان دارند، بسیج کنند تا یک علی دیگر به جامعه انسانی ارزانی کنند، قادر به انجام آن نخواهند شد.

وی تاکید کرد: ورزش باستانی از جنس فعالیت‌هایی است که نام علی(ع) و پرچم علی(ع) را برافراشته نگه داشته و بسیار مقدس است، آداب وارد شدن به گود زورخانه آدابی بسیار دقیق است، در این ورزش احترام به پیشکسوت و افرادی که بعد از او در گود قرار می‌گیرند، به زیبایی قابل مشاهده است.

استاندار مرکزی افزود: احترام به جایگاه ادبیات و شعر و هنر، جوانمردی و بزرگ‌مردی، احترام به جامعه و ورزش و کار را به خوبی می‌توان در این ورزش به نظاره نشست.

نماینده مردم تفرش و آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: احیای این زورخانه که تلفیقی از بافت سنتی و میراث فرهنگی با ورزشی سنتی است، به منظور آموزش جوانمردی و مروت به جوانان صورت گرفته است.

عباس صلاحی اظهار کرد: ورزش باستانی یکی از ورزش‌های اصیل کشور است که امیدواریم با راه‌اندازی این زورخانه شاهد رونق این رشته در شهرستان تفرش باشیم.

وی با بیان اینکه شهر تفرش از پیشینه غنی فرهنگی برخوردار است، خاطر نشان کرد: تلاش مسئولان شهرستان این است که از پتانسیل‌های فرهنگی حداکثر استفاده را ببرند.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی از احیای خانه‌های قدیمی و بناهای تاریخی تفرش به همت مسئولان ذی‌ربط خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر بازسازی خانه میرشکرایی و بازسازی آن به عنوان موزه و بازسازی تکیه زاغرم به عنوان دومین تکیه تاریخی کشور در دست اقدام بوده و به زودی بازسازی خانه تاریخی ضیائیه نیز آغاز خواهد شد.

فرماندار تفرش نیز گفت: این زورخانه با تغییر کاربری و مرمت حمام تاریخی شش‌ناو با هزینه‌ای معادل 87 میلیون تومان با همکاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

کریم حمیدوند افزود: عملیات مرمت این حمام و تبدیل به زورخانه از سال 91 آغاز شده است.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 11:46 | نویسنده : میثم اله وردی |