رئیس دانشگاه تفرش عنوان کرد پژوهش ناتوان از تجاری سازی

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش خاطرنشان کرد: پژوهشگران آگاهی کافی نسبت به فعالیت‌های پژوهشی خود دارند اما در تبدیل ایده به فناوری و تجاری‌سازی از آگاهی لازم برخوردار نبوده و از عرضه‌ نوآوری‌هایشان ناتوان هستند.

محمدقاسم سحاب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، با بیان چالش‌های موجود پیش‌ روی پژوهش دانشگاه‌ها، به بروکراسی اداری به عنوان مانع اصلی پژوهش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تمام امکانات و تجهیزات برای یک پژوهشگر مهیاست و هیچ مسئله‌ای به جز تحقیقات ذهن او را به خودش درگیر نمی‌کند، عنوان کرد: متأسفانه، در کشور ما مسائل جنبی و حاشیه‌ای مسائل غالب هستند و بر اصل کار پژوهشی تأثیر می‌گذارند حتی ممکن است پژوهشگر به دلیل وجود موانع اداری مأیوس شده و کار پژوهش را رها کند.

سحاب، در خصوص راهکارهای کاهش این موانع، گفت: به طور کلی، اساس برنامه‌های پژوهشی باید بر مبنای اعتماد به پژوهشگر باشد. اگر امکان و اجازه عرضه آسان توانایی‌ها برای محقق وجود داشته باشد، همچنین امکانات مالی و تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار او قرار گرفته شود، می‌توان بسترهای تحقیق و پژوهش را فراهم کرد.

وی، افزود: در مرحله بعد، اگر تحقیقات این پژوهشگر دارای خروجی مطلوبی نبود و نتوانست این اعتماد را جلب کند، موانعی برای او در نظر گرفته شود.

سحاب، ادامه داد: با بکارگیری این شیوه، بازار رقابت در حوزه پژوهش به گونه‌ای خواهد شد که افراد دارای تحقیقات ارزشمند وارد فازهای بعدی می‌شوند و افرادی که موفق نشدند این اعتماد را جلب کنند خودشان را از این عرصه کنار می‌کشند.

رئیس دانشگاه تفرش، در رابطه با تعامل پژوهش، دانشگاه و صنعت، اظهار کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت را نمی‌توان به‌طور مصنوعی و به اجبار ایجاد کرد.

وی، عنوان کرد: زمینه‌ مالی این موضوع برای صنایع بسیار مهم است اگر بدانند استفاده از محصول تولید داخل به خط تولیدشان صدمه نمی‌زند و آن را حفظ می‌کند به حوزه این ارتباط وارد می‌شوند اما اگر از این بابت مطمئن نباشند و احتمال ضرر بدهند، ترجیح می‌دهند ده‌ها برابر هزینه کرده و از محصول خارجی استفاده کنند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 10:34 | نویسنده : میثم اله وردی |