حجت الاسلام پورحسینی: پیامبر(ص) مسجد را پایگاه وحدت قرار داد

پایگاه خبری تفرش:

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش با اشاره به نگاه وحدت ‌آمیز نبی مکرم اسلام و نوع مواجهه ‌آن حضرت با مخالفان، گفت: حضرت رسول(ص) مسجد را پایگاه ایجاد پیوند و عقد اخوت میان مسلمین قرار داد و مردم با حضور در مسجد شرایط وحدت آمیز سیاسی و اجتماعی را توامان در رفتار و گفتار پیامبر(ص) تجربه می کردند

 

حجت الاسلام «سید علی شفیع پور حسینی»، عضو هیات علمی دانشگاه تفرش در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکرد و مواضع پیامبر (ص) در مواجهه با مخالفان خود، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در مدینه چندین راهکار را ایجاد کرد که این مشکلات و بعضا برخی عوامل بازدارنده در ایجاد وحدت در جامعه از میان برود و یا به حداقل برسد که از مهمترین آن اقدامات تاسیس مسجد بود.

 

 

وی ادامه داد: تاثیر مسجد در تمامی مسایل در زمان به ویژه صدر اسلام مشهود بود، برای مثال پیامبر(ص) بسیاری از مباحث مهم روز را در مسجد به بحث می گذاشتند و جلسات در مسجد تشکیل می شد، از سوی دیگر برقراری عقد اخوت میان قبایل مختلف از جمله «اوس» و «خزرج» که سال ها میان شان جنگ و خصومت بود باعث شد تا به تدریج میان گروه های مختلف صلح برقرار شد و حتی میان اعارب بادیه نشین و اعراب شهرنشین تمایزی وجود نداشته باشد.

 

 

 این مبلغ با بیان اینکه اعراب شهرنشین به هیچ وجه اعراب بادیه نشین را شهروند به حساب نمی آورند، تصریح کرد: حتی نژاد و رنگ پوست نیز برای آنان یک عامل تفاوت مهم بود و افراد را برابر نمی دانستند همچنانکه بلال حبشی را به علت این که برده و رنگ پوست اش سیاه بود به حساب نمی آوردند اما این اقدامات پیامبر(ص) و نحوه مواجهه او با مردم عامل وحدت و یکارچگی میان مردم جامعه شد.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش، گفت: در زمان پیامبر(ص) جریانی ایجاد شده بود که مساجد نیز کشیده شد که در این ماجرا کتاب هایی با موضوع قصص و داستان های اسطوره ای میان مردم دست به دست می شد و حتی این کتاب ها به مساجد نیز رسیده بود و اتفاقا میان مردم خواهان داشت.

 

 

وی ادامه داد: حتی زمانی عایشه نیز یکی از این آثار را تهیه کرده بود و می خواست بخواند که پیامبر(ص) دستور داد که این کتاب ها را بگیرند و آتش بزنند و این کتاب ها در آن زمان جمع آوری شد چراکه مجموعه ای از مطالبی درباره اسطوره های ایران و یونان بود و پخش این کتاب ها میان مردم باعث می شد که مردم از اهداف اصلی دین، حضور در برنامه های مسجد دور بمانند در نتیجه این آثار جمع آوری شد اما اقدام به موقع پیامبر(ص) در دستور به جمع آوری این آثار از ایجاد تشتت و آرا باطل جلوگیری کرد.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش، اظهار کرد: البته این اتفاق و حضور قصاصین و کسانی که مهملات را در جامعه گسترش می دادند در دوره خلفای بعدی نیز ایجاد شد اما با این حال در زمان پیامبر(ص) به درستی مدیریت شد واز میان رفت به طوری که اگر مدتی در مسجد پیامبر(ص) این کتاب ها دست به دست می شد اما بعد از مقابله با این افراد دیگر آثاری از این دست پخش نشد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 9:54 | نویسنده : میثم اله وردی |