بادام‌های آلوده را بسوزانید!

پایگاه خبری تفرش:

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش گفت: با حضور جمعی از خواهران بسیجی در قالب اردوی جهادی یک روزه طرح جمع‌آوری بادام‌های آلوده به آفت زنبور مغز خوار بادام در این شهرستان انجام شد.

منصور کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با بیان این خبر افزود: این طرح با هدف آموزش باغداران شهرستان با مبارزه غیرشیمیایی با آفت زنبور مغزخوار بادام با مشارکت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان به صورت نمادین انجام شد.

وی گفت: بادام‌های آلوده به این آفت در این اقدام جمع‌آوری و سوزانده شدند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش بیان کرد: آفت زنبور مغزخوار طی سال‌های اخیر خسارت قابل توجهی به محصول بادام شهرستان وارد کرده و بهترین شیوه مبارزه با آن جمع‌آوری و معدوم کردن بادام‌های آلوده به این آفت است

کریمی پاییز را بهترین فرصت برای کاهش خسارت احتمالی سال آینده برای بادام‌کاران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه زنبور مغزخوار بادام سالانه خسارت زیادی به محصول بادام می‌زند و زمستان را در بادام‌های آلوده بر روی درختان به سر می‌برد، بهترین روش مبارزه، جمع‌آوری و سوزاندن همگانی بادام‌های آلوده است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش توضیح داد: زنبور مغزخوار بادام تمام تابستان، پاییز، زمستان و قسمتی از بهار را به صورت لارو در داخل میوه‌های بادام روی درخت می‌گذراند و کمی قبل از شکوفه زدن درختان بادام که معمولا مصادف با فروردین است، لاروها به تدریج تبدیل به شفیره می‌شوند.

وی افزود: زنبورهای نر و ماده مغزخوار بادام که بیشتر در ساعت‌های گرم و آفتابی روز فعال هستند، روی شاخه‌های درخت بادام جفت‌گیری می‌کنند و حشره ماده تخم‌های خود را در داخل میوه بادام می‌گذ

کریمی گفت: حشره کامل این آفت زنبوری است که ماده آن شش تا هشت میلیمتر طول دارد و حشره نر کمی کوچک‌تر و اندازه آن بین چهار تا شش میلیمتر است که در دوره لاروی خود از مغز بادام تغذیه می‌کند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 18:47 | نویسنده : میثم اله وردی |