حذف نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان مرکزی در انتظار تامین اعتبار

پایگاه خبری تفرش:

نقاط حادثه خیز در راه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تصادفات به شمار می‌روند، در استان مرکزی نیز بیش از 117 نقطه حادثه‌خیز وجود داشته که از این تعداد به گفته مسئولان در سال‌های گذشته 55 نقطه حذف شده ‌است.

خبرگزاری فارس: حذف نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان مرکزی در انتظار تامین اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، امروزه تصادفات جاده‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر و خسارت در کشورمان به شمار رفته، به نحوی که سالانه تعداد بسیار زیادی از هموطنان به دلیل تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که آمار تصادفات جاده‌ای در کشورمان بسیار بالاتر از میانگین جهانی است، کارشناسان دلایل متعددی را برای بالا بودن این آمار عنوان کرده و معتقدند خطاهای انسانی، رعایت نکردن قوانین و مقررات، راه‌ها، جاده‌ها و نقاط حادثه خیز نقش زیادی در این موضوع بر عهده دارند.

در این میان نقاط حادثه خیز به عنوان معضلی مهم برای جاده‌های استان محسوب شده و بر اساس آمارها بیش از 30 درصد مجموع تصادفات در استان در این مناطق اتفاق افتاده است.

به همین دلیل در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی برای کاهش مشکلات و حذف این نقاط در دستور کار مسئولان قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد، باید اقدامات جدی‌تری در این بخش انجام شود تا شاهد کاهش چشم‌گیر تصادفات جاده‌ای باشیم.

*ضرورت حذف نقاط حادثه خیز در استان مرکزی

در همین زمینه فرمانده پلیس راه استان مرکزی به خبرنگار ما گفت: طی یک سال گذشته 117 نقطه حادثه خیز در محورهای استان توسط کارشناسان پلیس راه استان و اداره راه و شهرسازی شناسایی شده و برای تمامی این نقاط شناسنامه تهیه شده است.

مهدی حسنی بیان می‌کند: با توجه به اعتبارات و توان مسئولان راه استان، اقدامات کوتاه مدت و بلند مدتی برای بهبود وضعیت نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفته است، به نحوی که آشکار سازی این نقاط با نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده از مهم‌ترین اقدامات کوتاه‌مدت به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در راستای حذف این نقاط، نقاط حادثه خیز مهم در استان اولویت‌بندی شده و در نتیجه در یک سال گذشته 25 نقطه حادثه‌خیز حذف شده‌است.

این مقام مسئول در ادامه به مشکلات جاده‌های تازه تاسیس نیز اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در برخی از جاده‌های جدید استان شاهد بروز مشکلاتی هستیم، به عنوان نمونه محور جایگزین گردنه گیان تفرش اگر چه باعث حذف یک نقطه حادثه‌خیز شده، اما چند نقطه حادثه خیز جدید ایجاد کرده است، به همین دلیل انتظار می‌رود، در این زمینه به تمامی استانداردهای مورد نیاز توجه شده و از نظرات کارشناسان نیز بهره برده شود.

فرمانده پلیس راه استان مرکزی بیان کرد: متأسفانه بر اساس آمارها تقریباً 30 درصد از مجموع تصادفات استان در نقاط حادثه خیز اتفاق افتاده و در نتیجه انتظار می‌رود، مسئولان اقدامات بیشتری برای بهبود این وضعیت انجام دهند.

*حذف 15 نقطه حادثه خیز تا پایان امسال

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی استان مرکزی نیز با بیان اینکه از 117 نقطه حادثه‌خیز، 62 نقطه دیگر باقی مانده است، اضافه کرد: اکنون 13 مقطع و 49 نقطه حادثه‌خیز در راه‌های استان وجود دارد که تمامی این نقاط آشکارسازی شده است.

علی زندی‌فر از حذف 15 نقطه حادثه خیز تا پایان امسال خبر داد و گفت: امسال 15 نقطه حادثه خیز همچون تقاطع روستای حاجی‌آباد، زیرگذر روستای مالک‌آباد و پیچ خطرناک آیینه جاده ساوه- تهران با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد تومان حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: برای حذف تمامی نقاط حادثه خیز در استان به بیش از 250 تا 300 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است، که با حذف این نقاط  30 تا 40 درصد از تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان کاهش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول به اقدامات کوتاه مدت برای کاهش مشکلات این مناطق نیز اشاره کرد و افزود: برای کاهش مشکلات این نقاط در کوتاه مدت، اقداماتی همچون نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، خط کشی و اصلاح شیب شیروانی در دستور کار قرار گرفته که با اصلاح این نقاط امیدواریم، شاهد کاهش تصادفات باشیم.

زندی‌فر بیان کرد: به هر حال اگر مردم، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و در هنگام سفر با سرعت مطمئنه رانندگی کنند، حتی در نقاط حادثه خیز نیز تصادف زیادی اتفاق نخواهد افتاد، به همین دلیل نباید از نقش مردم در کاهش تصادفات نیز چشم پوشی کرد.

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: این استان دارای بیش از 7 هزار کیلومتر راه با ارزش بیش از 7 هزار میلیارد تومان بوده، که بر اساس استانداردها باید سالانه 5 درصد از این میزان یعنی 350 میلیارد تومان برای توسعه و نگهداری راه‌ها هزینه شود، این در حالی است که کل بودجه اداره کل راه و شهرسازی  استان 60 تا 70 میلیارد تومان است.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 10:53 | نویسنده : میثم اله وردی |