معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان مرکزی: اعتبار اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان تفرش تامین شد

پایگاه خبری تفرش:

آرم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری(منابع طبیعی)

 معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان مرکزی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان تفرش با صرف اعتبار ۷۴۰ میلیون ریال آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، ابوالفضل نوری صبح امروز در حاشیه بازدید از اجرای عملیات آبخیزداری کهلو شهرستان تفرش با اشاره به تاثیرات آبخیزداری اظهار کرد: احیای عرصه‌های منابع طبیعی علاوه بر تامین علوفه دام در تثبیت شن‌های روان، کاهش بیابان‌زایی، احیاء و اصلاح مراتع، افزایش پوشش گیاهی و بهبود وضع زیست محیطی منطقه موثر است.

وی افزود: آبخیزداری نه تنها به عنوان یکی از شیوه‌های حفاظت آب و خاک، بلکه سبب مهار و پخش سیلاب و کاهش اثرات مخرب سیل و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی‌و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: در سنوات گذشته پروژه‌های مکانیکی و بیولوژیکی در راستای کاهش عوامل تخریب حوزه (فرسایش، رسوب و سیل)، بهره‌برداری از آب‌های سطحی و کاهش اثرات خشکسالی در سطح حوزه کهلو انجام شده است.

نوری با اشاره به حجم عملیات اجرای آبخیزداری گفت: حجم این عملیات یک‌هزار و 250 مترمکعب پیش‌بینی شده که قرار است این میزان با انجام عملیات خشکه‌چین پوشش داده شود که این امر اعتباری معادل 740 میلیون ریال را می‌طلبد.

وی افزود: اعتبار تعیین شده از محل اعتبارات ملی طرح آبخیزداری سدهای موجود تامین می‌شود و هدف کلی از این عملیات کنترل فرسایش، رسوب و کاهش خسارات سیل بوده  که در قالب عملیات خشکه‌چین اجرایی می‌شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی‌و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: سطح حوزه این آبخیز معادل 12 هزار و 526 هکتار بوده و این حوزه آبخیز یکی از حوزه‌های آبخیز قره‌چای در شهرستان تفرش محسوب می‌شود.

نوری با اشاره به اجرای عملیات آبخیزداری در کمک به بحران آب گفت: اجرای عملیات آبخیزداری به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌ها و تنها راه نجات کشور از بحران آبی موجود مطرح بوده که باید از سوی مسئولان مورد حمایت قرار بگیرد.

وی افزود: امسال با توجه به افزایش دما شاهد افزایش مصرف آب از سوی شهروندان هستیم، در حالی‌ که مسئولان بارها عنوان کرده‌اند که ذخایر آب استان محدود بوده و باید در مصرف آن عاقلانه رفتار کرد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی‌و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری از مهمترین طرح‌های اجرایی اداره کل منابع طبیعی استان بوده که در این مورد برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در استان انجام می‌گیرد.

نوری با اشاره به مزایای اجرای طرح آبخیزداری گفت: این طرح‌ها نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت خاک دارند و با اجرای آن‌ها می‌توان علاوه بر ذخیره نزولات آسمانی، در پایداری و جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه مراتع و حفظ پوشش گیاهی تاثیر گذار هستند.

وی افزود: در حوزه آبخیز کهلو 5 روستای کهلو بالا و پایین و گوجه‌گل، جورقین و شولک وجود دارند که از مزایای این حوزه در آینده بهره‌مند می‌شوند و امیدواریم که در اجرای ایمن طرح همکاری لازم را با مسئولان انجام دهند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 13:52 | نویسنده : میثم اله وردی |