سرپرست دانشگاه تفرش:هدفمند کردن آموزش و پژوهش از ضرورت‌هاي توسعه و قطع وابستگي کشور است

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

سرپرست دانشگاه تفرش گفت: یکی از گام‌های اساسی در مسیر توسعه همه جانبه کشور، حرکت و برنامه‌ریزی در مسیر هدفمند کردن آموزش و پژوهش در دانشگاه‌هاست.

دکتر احمدرضا ربانی سرپرست دانشگاه تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، تعریف آموزش، پژوهش و رشته‌های آموزشی مورد نظر دانشگاه‌ها براساس شرایط و نیازهای بومی منطقه و کشور را از ضروریات عنوان کرد و این رویکرد را زمینه‌ساز رشد و توسعه کشور و قطع وابستگی دانست و اظهار کرد: یک نمونه از این رویکرد را می‌توان در اقدامات اخیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشاهده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر به وابستگی ایران در خصوص تکنولوژی حفاری و بهره‌برداری از حوزه‌های نفتی اشاره کرد و گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای حذف این وابستگی و تربیت نیروهای متخصص در این حوزه، رشته مهندسی تجهیزات نفتی را تعریف کرده و از میان دانشجویان فوق لیسانس برای تحصیل در این رشته دانشجو می‌پذیرد.

وی این اقدام را یکی از مصادیق و گام‌های مهم در راستای قطع وابستگی و خودکفایی در صنعت کشور و طور خاص، صنعت نفت عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌های کشور می‌توانند با آموزش هدفمند و مهیا کردن امکانات و آزمایشگاه‌های مورد نیاز بستر مناسبی را برای تربیت نیروهای متخصص و ماهر در کشور ایجاد کنند.

ربانی رویکرد دانشگاه تفرش را در همین راستا عنوان و اضافه کرد: با توجه به این رویکرد درصدد هستیم تا در بخش کشاورزی با تعریف رشته‌ای در این حوزه، متخصصانی را تربیت کنیم که دانش کشاورزی در مناطق کویری را دارا بوده و بتوانند در تفرش که یک منطقه کم آب است نسبت به تحقیق و بررسی درخصوص کشت اصولی گونه‌های گیاهی متناسب با این شرایط آب و هوایی اقدام کرده و از این این طریق زمینه رونق کشاورزی را در منطقه فراهم کنند.

وی کشت تحقیقاتی زعفران در 50 هکتار از محوطه دانشگاه و ارایه دوره‌های آموزشی برای تعدادی از دانشجویان در این حوزه را از اقدامات دانشگاه تفرش در این رابطه عنوان کرد و گفت: اینگونه اقدامات از مصادیق هدفمند کردن آموزش و پژوهش است.

ربانی همچنین بر لزوم کسب تبحر در رشته‌های مختلف دانشگاهی به عنوان یکی از مهمترین شروط کسب توانمندی در صنعت توسط دانشجویان تأکید کرد و افزود: لازمه این مهم افزایش تعامل و تقویت رابطه متقابل دانشگاه و صنعت است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در محیط‌های صنعتی و همچنين صنایع در محیط دانشگاه با ایجاد دفاتر فعال و استقرار می‌توانند زمینه این تعامل را به درستی ایجاد کنند، حضور اساتید دانشگاه‌ها در واحدهای صنعتی را نیز در این راستا موثر ارزیابی کرد.

ربانی در ادامه با اشاره به کمبود اعتبارات دانشگاه‌ها به عنوان یکی از موانع در مسیر حرکت آنها تصریح کرد: اعتبارات موجود تمام نیاز مالی دانشگاه را تأمین نمی‌کند ولی اگر ارتباط با صنعت تقویت شود دانشگاه می‌تواند در سایه این همکاری به درآمدزایی رسیده و نیازهای مالی خود را مرتفع کند.

سرپرست دانشگاه تفرش در پایان، خاطرنشان کرد: به مرحله تولید رساندن پروژه‌های تحقیقاتی و اختراعات دانشجویان و اساتید از دیگر اقداماتی است که دانشگاه در راستای حمایت از ایده‌های نو و خلاقانه این افراد باید در دستور کار خود قرار داده و این حمایت را تا رسیدن به مرحله تولید انبوه ادامه دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 9:2 | نویسنده : میثم اله وردی |