برداشت بیش از ۱۰هرار تن گندم در تفرش+ تصاویر

پایگاه خبری تفرش:

برداشت گندم/ تفرش

 گندم یکی از مهمترین و پرمصرف ترین غلات در سفره های مردم ایران بوده و همزمان با آغاز فصل برداشت گندم بیش از ۱۰هزار تن گندم از مزارع شهرستان تفرش برداشت می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، شهرستان تفرش یکی از بهترین مناطق برای پرورش درختان میوه و باغات سرسبز گردو،بادام،گیلاس و سیب است.

در خود شهر تفرش به سبب کوهستانی بودن گندم کمتر کشت می شود اما در روستاهای شهرستان تفرش که در دل دشت قرار گرفته اند گندم بهتر کشت و برداشت می شود.

سفیداب یکی از روستاهای شهرستان تفرش است که عمده فعالیت مردم این روستا دامداری و کشاورزی است.

گندم تنها محصولی است که کشاورزان به کاشت آن راغب هستند زیرا با توجه به آب و هوای آن منطقه گندم به میزان بیشتری قابل کشت است.

در کل گیری مزرعه یکی از کشاورزان این روستا بیش از 2تن گندم از سطح مزارع وی برداشت شد.

کشاورز تفرشی سبب برداشت مناسب گندم را دفع آفات و سم پاشی بموقع می داند و می گوید: شرکت در کلاس های ترویج کشاورزی و کسب اطلاعات درباره زمان سم پاشی و سرکشی ماموران جهادکشاورزی کمک شایانی در برداشت محصول سالم داشته است.

وی افزود: با توجه به افزایش بارندگی محصول نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای دارد.

مسئول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع گندم و در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به برداشت محصول گندم گفت: با توجه به کاشت گندم پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از 10هزار تن گندم از اراضی شهرستان تفرش برداشت شود.

حسن حسنی افزود: افزایش آگاهی کشاورزان در تشخیص آفات و سم پاشی بموقع و افزایش بارندگی سبب افزایش 25 درصدی برداشت گندم نسبت به سال گذشته شده است.

وی به آفاتی که این گیاه را تهدید می کنند اشاره و تصریح کرد: آفت ھا ھمیشه سبب زیان به مزارع کشاورزان بوده و برخی از آفت ھا تاریخچه و قدمتی طولانی دارند و آفت سن گندم از آن دست از آفت ھای قدیمی است که بیشتر کشاورزان از جمله کشاورزان با آن آشنا و آسیب ھای ناشی از آن را تجربه کرده اند.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی  در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به برداشت خوب و چشمگیر گندم در استان مرکزی گفت: با توجه به برداشت خوب گندم در سطح استان پیش بینی می شود بیش از 350 هزار تن گندم به سیلوهای استان مرکزی تحویل داده شود.

شهرام بیدل آفت سن را از بدترین آفات مزارع گندم دانست و افزود: سن گندم یکی از آفت ھایی است که به دلیل دخالت انسان در طبیعت، افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که فصل بھار فرصت مناسبی برای رشد و تغذیه آن است بھترین زمان نیز برای مبازه با این آفت ھم به شمار می رود.

وی با اشاره به اھمیت مبارزه با سن گندم در کیفیت محصول تصریح کرد: سن غلات یکی از آفات خسارت زای مزارع گندم و جو است که اگر به موقع مبارزه نشود بین 70 تا 80 درصد خسارت به مزارع وارد می کند.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی بیشترین نوع کشت گندم در سطح استان را دیم معرفی کرد و گفت: استان مرکزی یکی از استان های دیک خیز کشور است و با توجه به افزایش برداشت قسمتی از محصول گندم استان دراستان های همجوار مورد استفاده قرار می گیرد.

بیدل قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را هر کیلو 10500 ریال اعلام کرد و افزود: کشاورزان شهرستان تفرش می توانند محصول گندم خود به مرکز خرید در شهر تفرش و روستای شهراب تحویل دهند.

گزارش از عاطفه بیاتی

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 9:32 | نویسنده : میثم اله وردی |